Amerikaanse crypto-aandelen eindigden de handelsdag gisteren met gigantische stijgingen, voornamelijk in de dubbele cijfers, na de enorme verkiezingsoverwinning van Donald Trump, en natuurlijk de nieuwe all-time high voor Bitcoin. Coinbase (COIN) was misschien wel de grootste winnaar met een stijging van 31,11%.
Crypto-aandelen schieten omhoog
Het populaire handelshuis Robinhood Markets Inc (HOOD) wist ook met 19,6% te stijgen gisteren, net als Bitcoin miner MARA Holdings Inc (MARA) – het voormalige Marathon Digital. Het grote MicroStrategy eindigde op een stijging van 13% en heeft het bullish momentum ook weer te pakken.

Andere Amerikaanse Bitcoin miners stegen ook. Riot Platforms Inc (RIOT) steeg met 26%, Cleanspark Inc (CLSK) met 23% en Hut 8 Corp (HUT) mocht 11% bijschrijven.
Het moge duidelijk zijn dat de markt optimistisch is over de mogelijkheid dat de Republikeinen straks in controle zijn over zowel het Witte huis als het Congress, waardoor er weinig weerstand meer is voor nieuwe crypto-wetgeving.
Maar er zijn ook gevaren
Op dit moment gaat het goed met de Amerikaanse economie, maar er zijn ook gevaren.
De lange rentes op Amerikaanse staatsobligaties (5 jaar en langer) zijn sinds de renteverlaging van de centrale bank op 18 september stuk voor stuk enorm gestegen.
Wat geeft dat aan? Vooral dat investeerders op dit moment niet geïnteresseerd zijn in het opkopen van Amerikaanse staatsschulden. Het probleem is echter dat daardoor alle rentes zijn gestegen. Ook hypotheekrentes, rentes op bedrijfsleningen, consumentenleningen en eigenlijk alles wat belangrijk is voor een gezonde economie.
Hoe langer die situatie duurt, hoe meer druk er op de Amerikaanse economie komt. Wat dat betreft wordt het razend interessant om de reactie van de Amerikaanse centrale bank te zien vandaag tijdens de rentevergadering.
Gaan zij erin slagen om investeerders weer een veilig gevoel te geven bij het op de lange termijn uitlenen van kapitaal aan de Amerikaanse overheid? Dat kan weleens een hele lastige klus worden.
Lukt dat niet, dan moeten ze waarschijnlijk weer naar de geldprinter grijpen, en dat zal het vertrouwen nog meer schaden.
Tijdelijke actie: ontvang €25 gratis bij Bitvavo
Om de koersstijging te vieren biedt de Nederlandse crypto-beurs Bitvavo in samenwerking met Newsbit een exclusieve actie aan: alle nieuwe klanten ontvangen tijdelijk €25 gratis wanneer zij via onderstaande knop een account aanmaken en €20 storten.
Claim je €25 gratis en maak een account aan bij Bitvavo
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Bitcoin!
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
