Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Het is een ellendige dag voor de cryptomarkt en dan vooral voor Bitcoin (BTC). De grootste cryptomunt is met 5 procent door de grond gezakt en daarmee lijkt dit de slechtste dag in vier maanden tijd te gaan worden.
De meeste andere cryptomunten staan er ook niet al te best voor, maar het is Bitcoin dat op negatieve wijze in de schijnwerpers staat.
De Bitcoin koers is vandaag voor het eerst sinds 7 april onder de 68.000 dollar gedoken. Dat terwijl er in de vroege uurtjes nog 71.000 dollar werd neergelegd voor de grootste crypto.

Het is een dag om snel weer te vergeten. De hele dag door is de koers al aan het dalen, maar na de opening van Wall Street zit er al helemaal geen rem op. Amerikanen zijn massaal aan het verkopen en dat was de afgelopen dagen ook telkens het geval.
Sinds het bloedbad op 5 februari, toen Bitcoin naar 60.000 dollar crashte, hebben we niet meer zo’n dramatische dag gehad als nu.
De ellende is begonnen nadat Strategy, de grootste beursgenoteerde Bitcoin-houder, gisteren bekendmaakte dat het voor zo’n 2,5 miljoen dollar aan coins verkocht had.
Daarbovenop is het nu weer erg onzeker geworden of Iran en de Verenigde Staten nog wel aan het onderhandelen zijn over een mogelijke vredesdeal.
De Bitcoin koers is nu aangekomen bij een belangrijk steunniveau die een verdere daling naar 65.000 dollar moet voorkomen.

Toch is er een lichtpuntje. Op de grafiek tekent zich een mogelijke hidden bullish divergence af, een patroon dat vaak vooruitloopt op herstel.
De koers vormt een hoger dieptepunt dan eind maart, maar de RSI staat juist lager. Die indicator meet de kracht achter een beweging, en zit nu in oversold-gebied. Dat betekent dat de verkopers uitgeput kunnen raken en een opleving mogelijk dichtbij is.
Het bijzondere is dat veel andere crypto’s er dus minder slecht voorstaan dan Bitcoin.
Ethereum (ETH) is 2,01 procent gedaald, Ripple (XRP) 4,02 procent, Solana (SOL) 3,27 procent en Hyperliquid (HYPE) 0,64 procent.
Er is zelfs nog een groep die op een hogere prijs staat dan gisteren. Hieronder de grootste top 100-stijgers van de afgelopen 24 uur:
Het leeuwendeel van de markt moet wel gewoon een verlies slikken. Hieronder de grootste top 100-dalers van de afgelopen 24 uur:
Standard Chartered ziet signalen dat de Bitcoin bodem is bereikt. ETF-instroom, Strategy en olieprijzen ondersteunen dat beeld.
Nu het Iran-risico afneemt, grijpen hedgefondsen terug naar hun strategie van voor de oorlog. Ook Bitcoin profiteert mee.
Na een zeldzame verkoop die de markt opschrikte, bewijst Saylor zijn woord: in 2 weken tijd nu 98 keer meer Bitcoin gekocht.
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?