Crypto-investeerders hebben de afgelopen weken met knikkende knieën naar de koersgrafieken gekeken. Door de enorme correctie is het sentiment op het slechtst geweest in jaren. Achttien dagen lang heerstte er een gevoel van ‘extreme angst’, maar het sentiment is nu eindelijk ietsjes verbeterd.
November verrast crypto-investeerders
November is eigenlijk een van de beste maanden van het jaar voor Bitcoin (BTC). Nu lijkt de grootste cryptomunt af te stevenen op zijn slechtste november in zeven jaar tijd en dat is goed terug te zien in de Fear & Greed Index.
Wat is de Fear & Greed Index?
De Crypto Fear & Greed Index is een populaire graadmeter die laat zien hoe investeerders zich voelen over de cryptomarkt. De meter loopt van 0 (extreme angst) tot 100 (extreme hebzucht) en gebruikt gegevens zoals koersschommelingen, handelsvolume en online sentiment.
De sentimentsmeter heeft meer dan twee weken lang naar ‘extreme angst’ gewezen. Dat is de laagste stand en het spreekt voor zich wat het betekent. Veel mensen hebben uit paniek hun munten verkocht omdat ze bang zijn voor verdere dalingen.
Het vertrouwen in de markt is helemaal weggeweest, maar lijkt nu langzaam maar zeker weer terug te komen. Met een huidige score van 28 is de index nu een stapje opgeschoven naar de categorie ‘angst’.
Bij scores van 24 of lager mogen we van extreme angst spreken. Op 15 en 16 november werd de laagste stand aangetikt van 10. 15 november was tevens de dag dat de Bitcoin koers haar dieptepunt bereikte van 80.600 dollar. Dat was 36 procent lager dan het record van 126.200 dollar, neergezet op 6 oktober.
BTC herstelt 15%
Waar de meeste mensen kopen als de koersen nieuwe records breken, uit angst om de boot te missen, zijn in tijden van extreme angst in het verleden vaak de beste koopmomenten ontstaan. Maar dat ziet vrijwel niemand op dat moment, omdat iedereen vooral bezig is niet verder te verliezen.
Sinds de bodem van vorige week is Bitcoin al met ruim 15 procent hersteld. Gisteren werd de 93.000 dollar alweer aangetikt, maar de koers werd hier keihard afgewezen.
De vraag is nu alleen of dit het begin is van een groter herstel, of dat Bitcoin nog lagere koersen op gaat zoeken. Daar worden analisten het maar niet over eens.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
