Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
De Bitcoin koers is opnieuw onder de 60.000 dollar gedoken. Hoewel dat pijnlijk is voor de bulls, is daarmee nog geen sprake van een overtuigende daling. Een veel diepere bodem blijft voorlopig uit. En dat is niet het enige positieve signaal voor Bitcoin (BTC) waar we ondanks de koersdalingen van kunnen spreken.
We krijgen namelijk wat voorzichtige positieve signalen in de vorm van bullish divergenties. De eerste die we onder de loep nemen is de potentiële positieve divergentie op de dagelijkse grafiek.
Daarvan is sprake als de koers een diepere bodem maakt, maar de Relative Strength Index (RSI) dat niet doet. Dat zien we duidelijk gebeuren. Wat in theorie betekent dat het verkoopmomentum afneemt.

Op de weekgrafiek zien we vooralsnog een vergelijkbaar patroon ontstaan. Daardoor zou er in theorie sprake zijn van bevestiging op twee tijdsframes. Tot voor kort was er alleen sprake van een bullish divergentie in de weekgrafiek. Nu is daar ook de dagkaart bijgekomen.

Nu is het te hopen dat Bitcoin zich hier inderdaad staande kan houden. Dat zou kunnen betekenen dat we rond deze koers de definitieve bodem voor de bearmarkt vinden.
Tegelijkertijd breidt verkoopgolf op de aandelenmarkten zich verder uit. In Azië gingen vooral technologieaandelen hard onderuit, nadat beleggers opnieuw begonnen te twijfelen aan de houdbaarheid van de AI-hype. De Japanse Nikkei verloor stevig terrein en in Zuid-Korea zakte de Kospi zelfs zo hard dat een circuit breaker werd geactiveerd.
Vooral SoftBank, Samsung en SK Hynix kregen flinke klappen. SoftBank stond onder druk door berichten dat OpenAI zijn beursgang mogelijk uitstelt tot 2027. Dat voedt de angst dat de markt minder bereid wordt om nóg meer kapitaal richting AI-bedrijven te sturen.
Ook Apple zorgde voor onrust. Het bedrijf verhoogt de prijzen van MacBooks en iPads met ongeveer 20 procent, omdat de kosten voor geheugen en opslag sterk zijn gestegen. Die prijsverhoging laat zien dat de enorme vraag vanuit AI-datacenters inmiddels ook consumentenbedrijven raakt.
Tegelijkertijd profiteert Micron juist van die ontwikkeling. De geheugenproducent kwam met ijzersterke cijfers en zag de winst bijna vijftien keer zo hoog uitvallen. Dat maakt de marktsituatie lastig.
AI blijft enorme winsten opleveren voor sommige bedrijven, maar zet tegelijkertijd druk op andere delen van de technologiesector. Ook goud en Bitcoin daalden dus mee, terwijl olie terugviel door hoop op ontspanning rond de Straat van Hormuz.
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Bekende Bitcoin-miner voorspelt een daling naar 42.000 dollar en wijst op een historisch signaal van Strategy als waarschuwing.
Glassnode ziet record van 10,83 miljoen Bitcoin op verlies terwijl langetermijnbeleggers ondanks daling blijven vasthouden aan hun Bitcoin.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.