De Bitcoin koers is sterk uit het weekend gekomen en handelt momenteel 0,79 procent hoger op 88.800 dollar. Ook Ethereum lijkt de week optimistisch te beginnen met een stijging van 1,75 procent over de afgelopen 24 uur, waarmee de koers weer boven de 3.000 dollar is geklommen. Is dit het begin van een nieuwe opleving voor de markt?
Sterk signaal van de aandelenmarkt helpt Bitcoin
We zitten in een periode waarin Bitcoin een keuze lijkt te moeten maken. Kijken we naar het begin van een bearmarkt, of gaat het simpelweg om een zwakke tussenfase in de bullmarkt?
Vanuit de aandelenmarkt kregen we recent meer bewijs voor het laatste. Daarin zagen we namelijk dat met Oracle en CoreWeave twee belangrijke spelers op het gebied van AI-infrastructuur klappen kregen.
De markt begon zich zorgen te maken over de houdbaarheid van hun bedrijfsmodellen, omdat zij sterk afhankelijk zijn van OpenAI, dat momenteel miljarden dollars verliest en nog geen solide bedrijfsmodel heeft.
Na enigszins zorgwekkende kwartaalcijfers daalden de aandelen van Oracle en CoreWeave flink. In een zwakke markt, die richting een bearmarkt beweegt, zou je op dergelijke momenten besmetting verwachten. Dat wil zeggen: je zou verwachten dat de volledige aandelenmarkt klappen krijgt door die twijfels en beleggers risico van tafel halen.
Dat gebeurde niet. De schade bleef beperkt tot een relatief klein deel van de AI-markt, terwijl de rest overeind wist te blijven. De verkoopdruk viel snel weg, en daarmee bleef de positieve structuur van de markt intact. Dat is op zichzelf niet voldoende voor een hervatting van de bullmarkt, maar het is wél een positief signaal.
Beleggers zijn nog niet klaar om deze bullmarkt op te geven, en bouwen slechts risico af in hele specifieke hoeken van de markt. Ook voor Bitcoin is dat een hoopgevende ontwikkeling.
Nog meer hoop voor Bitcoin
Hoewel Bitcoin met een negatief rendement van ongeveer 8 procent een slecht jaar kende in 2025, doen goud en zilver het fantastisch. Bitcoin staat onder beleggers bekend als een digitale versie van goud. Dat zien we momenteel niet in de koersen terug, maar dat zou later in het voordeel van Bitcoin kunnen werken.

Er komt een punt waarop beleggers tevreden zijn met hun winsten in edelmetalen, en een deel willen omzetten in iets anders. Bitcoin zou daarvoor een logisch eindstation zijn, omdat het qua rendementen achterloopt en qua eigenschappen vergelijkbaar is met goud.
Voor beleggers uit die tak van de markt is het een relatief kleine stap van goud naar Bitcoin. Als Bitcoin door een dergelijke kapitaalrotatie momentum weet te pakken, dan zou dat in 2026 voor een interessante periode kunnen zorgen. Dergelijke ontwikkeling heeft Bitcoin wel nodig om de bullmarkt echt nog te verlengen.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
