Bitcoin (BTC) is door een lastige periode gegaan en lijkt momenteel te stabiliseren rond het niveau van 105.000 dollar. Die koers ligt precies op het 50-weekse gemiddelde van de digitale munt (blauw). Normaal gesproken is dat een belangrijke scheidslijn voor bull- en bearmarkten. Als Bitcoin deze lijn verliest, dan kan het feest weleens voorbij zijn.

Belangrijk kruispunt voor Bitcoin
Wat dat betreft kunnen we stellen dat Bitcoin op een belangrijk kruispunt staat. Handelaren kijken als het om deze lijn gaat naar het weekslot. Zodra de handelsweek op zondag sluit, kun je zeggen of Bitcoin boven of onder dit niveau is gekomen.
Sommige mensen hebben als regel dat ze meteen een deel van hun Bitcoin verkopen als de week hieronder sluit. Anderen willen meer zekerheid, en wachten totdat de Bitcoin koers een tweede maal onder het 50-weekse gemiddelde sluit om van een bearmarkt te spreken.
Toch moet je ook bedenken dat het 50-weekse gemiddelde in het verleden een belangrijke scheidslijn is geweest tussen bull- en bearmarkten. Dat hoeft niet te betekenen dat het ditmaal precies op dezelfde manier zal gaan.
Uiteindelijk bestaat er in de financiële wereld niet zoiets als zekerheid. Het is ook mogelijk dat Bitcoin onder de lijn duikt, en dat de koers vanaf januari weer begint te stijgen.
Macro-situatie blijft leidend
Normaal gesproken blijft de macro-economische situatie leidend. Daarbij is op dit moment ook het AI-narratief belangrijk. Zolang het geloof in de toekomst van AI groot is, en bedrijven en individuen gigantische hoeveelheden in deze technologie blijven investeren, is de kans aanwezig dat de bullmarkt doorzet.
Het macro-economische plaatje is op dit moment in ieder geval gunstig voor Bitcoin. De Amerikaanse economie groeit gestaag door, de werkloosheid is nog altijd historisch laag, en de consumptie blijft op peil.
In theorie is er op beide fronten nog niets te vrezen. Toch lijkt de bullmarkt op een kruispunt te staan. De koersstijgingen beginnen een beetje stil te vallen, en beleggers beginnen te twijfelen.
Zodoende lijkt er een spannende periode aan te komen voor Bitcoin en de rest van de financiële markt. Geloof jij nog in een hervatting van de bullmarkt?
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
