De Bitcoin koers handelt op 70.300 dollar en staat daarmee bijna 3 procent hoger dan gisteren. Rond het middaguur schoten Bitcoin en de rest van de financiële markt omhoog, nadat Donald Trump plotseling sprak over goede gesprekken met Iran. Het einde van de oorlog zou aanstaande zijn. Totdat Iran dat vrij snel daarna ontkende.

Trump begint wanhopig te worden
Uit dit soort ontwikkelingen blijkt dat Iran momenteel in controle is over de oorlog. Zij kunnen met relatief weinig middelen de Straat van Hormuz gesloten houden. Daarmee hebben zij de macht over de olieprijzen en in feite ook over Donald Trump.
Als er echt geen gesprekken hebben plaatsgevonden, dan laat dat zien hoe wanhopig Donald Trump begint te worden. In principe is dat geen goed signaal voor de wereldeconomie.
Toch laat het tenminste zien hoe graag Donald Trump een einde aan deze oorlog wil maken. Wat dat betreft is het te hopen dat er iets lukt. Dat zou voor vrijwel iedereen het beste zijn op dit moment.

De olieprijs dook gisteren onder de 100 dollar na de aankondiging van Donald Trump. Inmiddels is de prijs echter weer naar dat niveau gekropen.
Iran heeft vijf dagen extra
Dit weekend stelde Trump een ultimatum aan Iran. Binnen 48 uur zou de Straat van Hormuz weer open moeten zijn. Na de “goede gesprekken” van de afgelopen dagen besloot hij om de deadline met vijf dagen te verlengen.
Oorspronkelijk zou de deadline vannacht verlopen zijn. Nu komen daar dus vijf dagen bij en valt de beslissing in theorie in het weekend.
Als Trump zich aan zijn woord houdt, dan zou hij in de nacht van zaterdag op zondag de aanval op cruciale energie-infrastructuur van Iran openen als de Straat van Hormuz gesloten blijft.
Het is te hopen dat het niet zover komt, want dat zou het er niet rustiger op maken in de wereld. Uiteindelijk is het voor alle partijen beter om zonder oorlog verder te gaan.
Voor Bitcoin ook. Inmiddels is duidelijk dat Bitcoin de afgelopen periode is gestegen ondanks de oorlog, en niet dankzij de oorlog.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
