De Bitcoin koers is over de afgelopen 24 uur 3 procent verloren. Daarmee handelt de digitale munt op 67.360 dollar. Het lukt Bitcoin maar niet om zich te herpakken en positief momentum te vinden. Toch lijken de economie en de blijvende hype rondom kunstmatige intelligentie voldoende steun te bieden aan Bitcoin.
Bitcoin wacht vandaag op belangrijke macro-economische cijfers
Op Wall Street staat de dag vandaag in het teken van het grote Amerikaanse banenrapport. De verwachting is dat er 68.000 banen bijgekomen zijn in januari, dat de werkloosheid stabiel is op 4,4 procent en dat de lonen blijven groeien. Daarmee lijkt er weinig aan de hand op dit moment.

Als de banengroei niet onder de 50.000 dollar komt, zal de markt in ieder geval geen paniekreactie geven. Wat dat betreft zouden deze cijfers een basis geven voor de zoektocht naar een bodem, die Bitcoin al wekenlang voert.
Vervolgens krijgen we op vrijdag nog de consumentenprijsindex (CPI) uit de Verenigde Staten. De verwachting is dat we opnieuw desinflatie zullen zien, wat betekent dat de stijging van de inflatie afneemt, maar dat er nog wel sprake is van een stijging.
Voor nu ligt de verwachting op een maandstijging van 0,3 procentpunt, en dat de inflatie op jaarbasis zakt van 2,7 procent naar 2,5 procent. Dat levert in theorie weer extra ruimte op voor renteverlagingen.
Het is echter de vraag of we die renteverlagingen nog van de Amerikaanse centrale bank onder Jerome Powell kunnen verwachten. Waarschijnlijk gaan ze pas komen als de voorzitter van Donald Trump aan zijn termijn begint. Dat lijkt nu Kevin Warsh te worden, die vanaf mei 2026 aan het roer moet staan.
Het fundament blijft sterk voor Bitcoin
Over het algemeen blijft het fundament solide voor Bitcoin. Niet alleen zien we een sterke Amerikaanse economie, ook de vraag naar AI-investeringen blijft groot. Alphabet, het moederbedrijf van Google, wilde in eerste instantie 15 miljard dollar ophalen via obligaties, maar werd uiteindelijk geconfronteerd met een vraag van 100 miljard dollar.
Dat onderstreept nog maar eens hoe graag de kapitaalmarkten meedoen aan het financieren van de AI-revolutie. Ook was er nog het plan van Alphabet om obligaties met een looptijd van 100 jaar toe te voegen als onderdeel van de internationale uitgifte; onder andere via Britse ponden en Zwitserse franken.
Dergelijke plannen laten zien hoe sterk de vraag is naar bedrijfsobligaties van de hoogste kwaliteit. Met name van bedrijven die reeds beschikken over enorme cashposities. Dat zijn doorgaans geen dingen die je ziet tijdens een bearmarkt of momenten van grote angst.
Wat dat betreft lijkt er nog altijd sprake van een gunstig fundamenteel klimaat voor Bitcoin, waarin het in theorie weer zou kunnen opleven.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
