De transitie van Ethereum naar Proof-of-Stake opent volgens Bitcoiner Dan Held nieuwe aanvalsvectoren op Bitcoin. Sommige Bitcoiners weigeren dat toe te geven, maar Dan Held zegt dit nu hardop in een interview met Decrypt.
“Ik ben een mostamalist”
Dan Held is het hoofd van groei-marketing bij Kraken en een prominente Bitcoin influencer. De populaire Held schaart zich echter niet onder de Bitcoin maximalisten, hij omschrijft zichzelf als een “mostimalist.” Waarmee hij aangeeft voor het grootste deel achter Bitcoin te staan, maar dat hij zeker niet van mening is dat alles aan Bitcoin perfect is.
“Ik denk dat het extra druk op de energieconsumptie van Bitcoin oplevert, want ze zullen naar Ethereum wijzen en zeggen ‘Hey, deze blockchain gebruikt helemaal niet zoveel energie en jullie gebruiken heel veel.’ Ze hoeven de Proof-of-Stake versus Proof-of-Work discussie niet te begrijpen om dat soort uitspraken te doen”, aldus Held die een duidelijk gevaar ziet voor Bitcoin.
Geen voorstander van Proof-of-Stake
Overigens betekenen de woorden van Held niet dat hij een voorstander is van Proof-of-Stake. In het interview met Decrypt deelt hij ook enkele vraagtekens die hij persoonlijk heeft omtrent de Merge. Met name het feit dat een paar gecentraliseerde staking-pools meer dan 60 procent van de stake in handen hebben is iets waar Ethereum-aanhangers volgens hem niet blij van moeten worden.
In principe maakt die stake van 60 procent het mogelijk voor overheden om de toekomst van de Ethereum blockchain te beïnvloeden. Willen ze dat een bepaalde applicatie niet meer te gebruiken is? Dan is dat eenvoudig te forceren via deze gecentraliseerde spelers. Partijen als Coinbase, Kraken en Binance moeten immers naar de overheid luisteren. Doen ze dat niet, dan lopen ze het risico op boete’s of erger.
Saylor bedankt Musk: kwart van de ‘Mag8’ bezit nu Bitcoin
Na het beursdebuut van SpaceX feliciteerde Michael Saylor Elon Musk. Volgens hem bezit een kwart van de ‘Mag8’ nu Bitcoin.
Miljardair: Bitcoin is beter beschermd tegen quantum-computers dan banken
We horen vaak dat Bitcoin kwetsbaar is voor quantum-computers, maar volgens deze miljardair zijn banken veel kwetsbaarder.
Robert Kiyosaki waarschuwt: de meeste beleggers maken deze enorme fout
Robert Kiyosaki stelt dat veel beleggers denken gespreid te zijn, maar in werkelijkheid ‘nepbezittingen’ aanhouden via ETF’s.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP-beleggers verkopen massaal met verlies, maar dat is goed nieuws
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.
