De overheid van Bhutan was al jaren actief binnen de mining-sector van Bitcoin. Nu komt daar ook Ethereum bij. Nieuwe data van de blockchain laat zien dat de Royal Government of Bhutan maar liefst 320 Ethers, ter waarde van ongeveer 970.000 dollar, in staking-contracten heeft staan.
Bhutan maakt gebruik van Ethereum
Dit is overigens niet de eerste activiteit van Bhutan met Ethereum. Eerder verplaatste het zijn digitale-identiteitssysteem van Polygon naar Ethereum. Hiermee kunnen inwoners van het land hun identiteit verifiëren en toegang krijgen tot overheidsdiensten op het netwerk.

Het wordt interessant om te zien of Bhutan nu meer Ethereum gaat aankopen. Hiervoor was het land qua reserves vooral gefocust op Bitcoin. Mogelijk zien ze dus ook toekomstmuziek in het aanhouden van Ethers in de kasreserves van het land. In principe is Bhutan nu al het eerste land ooit dat hiervoor gekozen heeft.
Bhutan is al lang bezig met crypto
Het crypto-avontuur van Bhutan begon in 2019. Destijds zag het land kans op zijn overtollige energiebronnen in te zetten voor het minen van Bitcoin. Daardoor beschikt het inmiddels over 6.154 BTC, die een waarde dragen van ruim 500 miljoen dollar.
In juli van dit jaar kondigde Bhutan aan dat ze toerisme in het land wilden stimuleren, door cryptobetalingen te faciliteren door het hele land. Inmiddels zouden er al 1.000 retailers meedoen aan het systeem. Het doel daarvan is om minder frictie te realiseren bij betalingen door toeristen.
De voorraad van ruim 500 miljoen dollar aan Bitcoin lijkt wellicht niet indrukwekkend, maar als je deze vergelijkt met het bruto binnenlands product (BBP) van 3,02 miljard dollar (2023) is dat het wel.
In diezelfde verhoudingen zou Nederland over 166 miljard dollar aan Bitcoin beschikken. Zo speelt de digitale munt dus een hele belangrijke rol in de reserves van Bhutan. Voor Bitcoin zou het zeker geen slechte zaak zijn als meer landen het voorbeeld van Bhutan volgen.
Kan Ethereum naar 1.000 dollar? Newsbit analist ziet gevaarlijk scenario
Newsbit analist Erik Juffermans ziet Ethereum onder druk staan. ETH kan dalen naar 1.500 dollar, of zelfs richting 1.000 dollar.
Ethereum Foundation ontslaat 20 procent van het personeel
De Ethereum Foundation schrapt 54 banen, oftewel 20 procent van het personeel, te midden van een reeks vertrekkende leidinggevenden.
Tom Lee´s Bitmine koopt voor 92 miljoen dollar aan Ethereum bij
Bitmine kocht opnieuw voor 92 miljoen dollar aan Ethereum en nadert zijn doel van 5 procent van de voorraad. Tom Lee blijft optimistisch.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
