De politie in Kosovo meldde de inbeslagname van meer dan 300 Bitcoin (BTC)-mining apparaten. Deze zijn sinds vorige week in beslag genomen.
Bitcoin mining apparatuur in grote getalen in geslag genomen
Op 6 januari zei de politie bij een inval in de stad Zuid Mitrovica dat het 67 mining apparaten in beslag had genomen. Hiervan wordt vermoed dat ze worden gebruikt voor de productie van crypto valuta’s.
Op 8 januari meldde de autoriteiten dat ze de douane van het land hebben geholpen bij het in beslag nemen van nog eens 272 Antminer Bitcoin mining machines in de gemeente Leposavic. Bij de inval is volgens de politie één persoon aangehouden.
Daarnaast meldde de politie van Kosovo dat ze ook nog eens 39 Bitcoin mining machines in beslag had genomen. Dit deed het ten noorden van Pristina, de hoofdstad van het land.
De Minister van Economie, Artane Rizvanolli, prees de politie inval. Ze zei op Twitter dat de inbeslagname betekent dat belastingbetalers tienduizenden euro’s per maand zullen gaan besparen. Het is echter niet bekend of dit in de praktijk ook daadwerkelijk het geval gaat zijn.
Kosovo’s energiecrisis
De regering van Kosovo heeft in december de noodtoestand van 60 dagen uitgeroepen om het hoofd te bieden aan de energiecrisis. Deze maatregel wordt gevolgd door een algemeen verbod op Bitcoin en crypto valuta mining vorige week.
In het Zuidoost Europese land werd in december de grootste kolencentrale van het land stilgelegd. Dit werd gedaan vanwege een technisch probleem, waardoor Kosovo gedwongen werd elektriciteit te importeren uit buurland Servië.
Echter verloor Servië een derde van zijn stroomcapaciteit, wat resulteerde in hogere prijzen. Kosovo, dat 1,8 miljoen inwoners heeft, importeert nu volgens Reuters meer dan 40% van zijn verbruikte energie.
De regering beweert dat de noodtoestand het mogelijk maakte om stroom onderbrekingen op te leggen en geld voor invoer opnieuw toe te wijzen. Echter hebben critici het Bitcoin-mining verbod in twijfel getrokken. Arber Jashari, een in Kosovo gevestigde juridische expert, zei het volgende:
“Er is onvoldoende juridische basis voor het verbod op crypto valuta mining. Er is namelijk geen speciale wet is die deze kwestie regelt.”
Kosovaarse wetgevers hebben in oktober 2021 een crypto valuta wet opgesteld. Hoewel het parlement deze naar verwachting eind 2021 zou aannemen, is de wetgeving nog in behandeling.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
