De discussie over de digitale euro bereikt een nieuw kookpunt in Europa. Aan de ene kant zet de EU grote stappen richting invoering. Tegelijk nemen de zorgen toe over de mogelijke negatieve gevolgen voor het bestaande financiële systeem, zoals massale ‘bankruns’.
EU-ministers bereiken akkoord over limieten
Tijdens een bijeenkomst in Kopenhagen bereikten Europese ministers van Financiën vorige week overeenstemming over het invoeren van limieten op het aanhouden van de digitale euro. Volgens het voorlopig akkoord mogen burgers straks niet onbeperkt deze ‘e-euro’s’ bezitten. De Europese Centrale Bank (ECB) stelt een bovengrens van 3.000 euro voor om risico’s voor commerciële banken te beperken.
Toch ligt de exacte invulling van die limieten nog open. Afgesproken is dat individuele lidstaten inspraak krijgen bij het vaststellen van de uiteindelijke hoogte. Het akkoord lijkt vooral bedoeld om markten gerust te stellen, want onderhuids blijven de meningsverschillen groot.
Digitale euro als politieke breuklijn
In Brussel wordt de digitale euro gepresenteerd als een strategisch project om Europese onafhankelijkheid te realiseren. Toch klinkt er binnen de EU ook stevige kritiek. De Spaanse Europarlementariër Fernando Navarrete waarschuwt bijvoorbeeld voor destabilisatie van het financiële systeem en inbreuk op privacy.
Volgens Navarrete is het onduidelijk hoe de ECB digitale betalingen wil anonimiseren en of banken niet massaal klanten verliezen aan de digitale munt. De politicus waarschuwt dan ook voor ‘digitale bankruns’. Daarmee doelt hij op een plotselinge verschuiving van spaargeld van commerciële banken naar digitale euro’s. Dat kan de liquiditeit van banken onder druk zetten en in het ergste geval leiden tot faillissementen.
Strategische race met China en de VS
De vraag is of Europa überhaupt nog de keuze heeft om niet mee te doen aan deze digitale revolutie. De opmars van dollar-gebaseerde stablecoins dwingt de EU om een eigen alternatief te ontwikkelen. De ECB wil de komende jaren stappen zetten: in 2026 moet de wetgeving rond de digitale euro klaar zijn, met een mogelijke lancering in 2029.
Ondertussen zet China zelf stappen richting monetaire onafhankelijkheid met de ontwikkeling van yuan-stablecoins. Dat betekent een drastische koerswijziging ten opzichte van het eerdere verbod op cryptovaluta in 2021.
Ook Rusland werkt aan een digitale roebel en overweegt de oprichting van een nationale cryptobank. Daarmee komt ook een schaduwzijde van deze technologie in beeld. Een digitale munt stelt overheden in staat om transacties volledig te volgen en te controleren. In het geval van Rusland zou Poetin daarmee ongekende grip kunnen krijgen op het financiële gedrag van burgers en bedrijven, een krachtig instrument voor onderdrukking.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Australië geeft cryptobedrijven drie maanden langer voor vergunning
De Australische financiële toezichthouder ASIC heeft de overgangsperiode voor cryptobedrijven met drie maanden verlengd.
Rusland zet grote stap met AI-wet: eigen modellen krijgen voorrang
Rusland heeft een belangrijke stap gezet richting een eigen wettelijk kader voor kunstmatige intelligentie (AI).
India grijpt in: miljoenen gebruikers verliezen toegang tot Kalshi
Kalshi blokkeert gebruikers uit India terwijl wereldwijd steeds meer landen streng optreden tegen voorspellingsmarkten zoals Polymarket en concurrenten.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
