Het is bijna zo ver, op donderdag 13 oktober maakt de Amerikaanse versie van het Centraal Bureau voor de Statistiek de nieuwe consumentenprijsindex bekend. De verwachting is dat deze uitkomt op 8,1 procent, waarmee de inflatie in één maand tijd met slechts 0,2 procent is gedaald.
Wat betekent dit?
De Amerikaanse economie staat er een stuk sterker voor dan we lange tijd hadden verwacht. Er zijn genoeg banen voor iedereen en de Amerikaanse economie blijkt tegen een stootje te kunnen. Zolang dat goed gaat, is er voor de Federal Reserve geen reden om te stoppen met de renteverhogingen om de inflatie te bevechten.
Die renteverhogingen hebben een negatief effect op de koers van financiële assets, dat is wat we de afgelopen maanden allemaal hebben gezien bij Bitcoin. Voor de komende Federal Reserve vergadering van 2 november staat er dan ook een nieuwe renteverhoging van 0,75 procent op de planning. Dat is in ieder geval de verwachting van de markt op dit moment.
Zware maanden in het verschiet
Als de Amerikaanse economie zich zo sterk weet te houden als nu, dan liggen er nog een paar zware maanden in het verschiet voor Bitcoin. Op 2 november gaat de rente waarschijnlijk van 3,00 tot 3,25 procent naar 3,75 tot 4,00 procent. Vervolgens is de verwacht dat de rente in december naar 4,25 tot 4,50 procent stijgt.

Dat zou betekenen dat we in december een renteverhoging van ‘slechts’ 0,50 procent voor de kiezen krijgen. Alles hangt echter af van de inflatie en de ontwikkeling van de overige belangrijke economische indicatoren.

De markt verwacht namelijk ook dat er een kans van 29,4 procent is dat de rente met 0,75 procent omhoog gaat in december. Dat zou de rente op 14 december naar 4,50 tot 4,75 procent brengen. Een rente die waarschijnlijk genoeg is om de inflatie flink omlaag te drukken en de economie in de problemen te brengen.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
