Een Noors Bitcoin-miningbedrijf gebruikt afvalwarmte om hout en, binnenkort, zeewier uit te drogen.
Groene energie in Noorwegen
Noorwegen is een voorloper op het gebied van hernieuwbare energie in Europa. Maar liefst 99% van de Noorse energie komt uit waterkracht en het land heeft vaak een groen energieoverschot.
Voor het grootste datacenter van Noorwegen en Bitcoin-miner, Kryptovault, was het gebruik van regeneratieve waterkracht echter niet genoeg. Bij de Honefoss Bitcoin-miningoperatie wordt de hete lucht die wordt gegenereerd door mininginstallaties gerecycled en gebruikt om gehakte boomstammen te drogen.
Kjetil Hove Pettersen, CEO van Kryptovault, vertelde dat Noorwegen een “ideale locatie voor mining” is. Naast het drogen van de stammen, zal het drogen van zeewier in de eerste helft van 2022 beginnen.
Volgens Pettersen heeft Noorwegen veel “opgesloten” energie. Dit wijst op een veel hogere productie in vergelijking met verbruik en een beperkte capaciteit om de overtollige energie over te dragen:
“Dit vertaalt zich in zeer lage energieprijzen. We kunnen die vastzittende energie ‘redden’ in plaats van het verloren te laten gaan.”
Wil jij Bitcoin verhandelen op één van de grootste en meest betrouwbare exchanges ter wereld? Klik hier en ga naar KuCoin.
Duurzaam Bitcoin minen toch mogelijk?
Het lijkt erop dat de intrekking van elektriciteitssubsidies voor Bitcoin-miningbedrijven in 2018 geen invloed heeft gehad op de status van Noorwegen als een gewilde bestemming om cryptocurrency te minen.
De krant Guardian draaide het verhaal om terwijl het rapporteerde over de operatie van Kryptovault. Het artikel heette: “Kan Bitcoin duurzaam zijn?”
Svein Bjerke, algemeen directeur van het houtbedrijf dat de droge stammen ontvangt, beantwoordde die vraag. In een video zei Bjerke dat het drogen van hout met restwarmte van Bitcoin-mining de meest milieuvriendelijke manier is om dat te doen.
Bovendien dalen nettarieven dalen jaar na jaar omdat het totale energieverbruik van de omgeving toeneemt. Hoe meer energie wordt gebruikt, hoe meer de prijzen op de lange termijn dalen. Het bedrijf schat dat er zo’n 2 miljoen euro wordt bespaard door ‘het bestaan van Kryptovault in het netwerk’.
Desalniettemin is de route naar het minen van 100% groene en hernieuwbare Bitcoin niet eenvoudig. Miners in Noorwegen staan voor tal van uitdagingen, waaronder het volgende:
“Er zijn financiële uitdagingen, waarbij banken, belasting- en regelgevingsnaleving betrokken zijn. Alleen al de stap van het opzetten van een bankrekening als je in deze branche werkt, kan tegenwoordig een grote uitdaging zijn.”
Het is onwaarschijnlijk dat deze uitdagingen de visie van Kryptovault belemmeren om schone energie om te zetten in Satoshis. Pettersen zei dat hij “geen betere industriële use-cases kan bedenken.”
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
