Bermuda zet een grote stap richting zijn droom van een volledig ‘on-chain’ economie. De eilandstaat verhuist belangrijke financiële diensten en betalingen naar het Stellar-netwerk.De hoge kosten van het oude betalingssysteem zijn de druppel.
Stellar wordt het kloppend hart
Premier David Burt maakte het nieuws gisteren bekend tijdens het Bermuda Digital Finance Forum. Volgens hem zorgen de afwezigheid van mobiele betaal-apps en het leunen op verouderde betaalinfrastructuur ervoor dat inwoners flinke verwerkingskosten betalen. Dat remt ook de economische groei van het eiland in de Noord-Atlantische Oceaan.
Stellar is een zogenoemde Layer 1-blockchain die snelle en goedkope transacties mogelijk maakt in verschillende valuta. Het netwerk wordt wereldwijd al gebruikt voor grensoverschrijdende betalingen, het in- en uitstappen tussen euro’s en crypto, en het uitgeven van stablecoins door banken en fintech-bedrijven.
“Het gebruik van digitale dollars kan dat veranderen, en de capaciteit van het Stellar-netwerk om publieke initiatieven te ondersteunen maakt het mogelijk om dit verantwoord en op de schaal die Bermuda nodig heeft te leveren,” zei Burt.
De premier wees nadrukkelijk naar het bedrijfsleven als drijvende kracht achter het plan. “Dit is niet de overheid, dit is de privésector die het voortouw neemt, samenwerkend met de regering van Bermuda om dit ecosysteem te ondersteunen,” aldus Burt.
Het plan bouwt voort op een eerdere aankondiging in januari op het World Economic Forum in Davos. Daar onthulde Burt dat Bermuda samenwerkt met Circle, de uitgever van stablecoin USDC, en cryptobeurs Coinbase om als eerste land ter wereld een volledig onchain nationale economie te worden.
De overheid kan na risicoanalyses ook digitale activa accepteren en hierin investeren. Daarmee schaart Bermuda zich bij een klein clubje van landen dat crypto actief omarmt.
El Salvador is het bekendste voorbeeld en koopt al jaren Bitcoin (BTC) voor de eigen staatskas. En het piepkleine koninkrijk Bhutan minet al jarenlang Bitcoin, al wordt de voorraad dit jaar in hoog tempo afgebouwd.
Klein eiland, grote ambities
Met een bruto binnenlands product van zo’n 9 miljard dollar in 2024 hoort Bermuda bij de kleinere economieën ter wereld. Juist daarom zet het eiland vol in op crypto-vriendelijk beleid om bedrijven aan te trekken.
Die koers werd al in 2018 ingezet met de Digital Asset Business Act, een van de eerste duidelijke wetgevingen voor crypto- en blockchainbedrijven. Circle en Coinbase behoorden tot de eerste internationale partijen die onder dit regime een vergunning kregen.
MemeCore’s munt crasht 85% in minuten: 2,7 miljard dollar verdampt
Bijna 3 miljard dollar aan marktwaarde verdampt nadat MemeCore’s M onverwacht hard onderuitgaat zonder duidelijke aanleiding of uitleg.
Crypto koersupdate: Bitcoin crasht 5% in een uur, markt in vrije val
Bitcoin bereikt laagste koers sinds september 2024 door paniek omtrent Strategy. Dat zorgt voor schrikbarende verliezen op de markt.
Hyperliquid is 22% gedaald, maar blijft de grote ster van de cryptomarkt
Hyperliquid steeg dit jaar van 20 naar 77 dollar terwijl Bitcoin daalde. De HYPE koers test nu voor het eerst serieus zijn opwaartse trend.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
