El Salvador schreef in september 2021 geschiedenis door als eerste land ter wereld Bitcoin te adopteren als wettig betaalmiddel. Ondertussen zijn we meer dan een half jaar verder en komen we langzaam maar zeker meer te weten over het succes van de operatie.
De Kamer van Koophandel van El Salvador heeft tussen 15 januari en 9 februari een enquête uitgezet bij 337 bedrijven. Slechts 14 procent van die bedrijven geeft aan Bitcoin-transacties te hebben verwerkt. Meer dan 90 procent van de bedrijven geeft aan dat de adoptie van Bitcoin weinig effect had op hun omzet.
Betrouwbare resultaten?
Je kunt je afvragen in hoeverre de resultaten van het onderzoek van de Kamer van Koophandel betrouwbaar zijn. Uiteindelijk zijn er maar 337 bedrijven ondervraagd, wat geen heel indrukwekkende sample is. Maar het zijn cijfers en ze geven hoe dan ook een indicatie van de Bitcoin adoptie in het land.
71 procent van de bedrijven in het onderzoek waren micro- of kleinbedrijven, 13 procent kwalificeert als middelgrote bedrijven en 16 procent waren grote bedrijven. Het lijkt wellicht een mager resultaat, slechts 14 procent van de bedrijven die iets met Bitcoin heeft gedaan. Maar je moet bedenken dat El Salvador sinds 2001 onder een dollar-standaard opereerde.
De economie draait dus vooral op de relatief stabiele Amerikaanse dollar, waardoor een directe overstap op Bitcoin voor de meeste mensen niet noodzakelijk is. Dat Bitcoin binnen een half jaar alsnog deze resultaten weet te behalen is vanuit dat perspectief best indrukwekkend.
Wil jij Bitcoin verhandelen op één van de grootste en meest betrouwbare exchanges ter wereld? Klik hier en ga naar KuCoin.
2022 belangrijk jaar voor El Salvador
De stap van president Nayib Bukele om de toekomst van zijn land volledig aan Bitcoin te verbinden blijft een risicovolle. Al verwacht Bukele zelf een hoop van 2022. Zo voorspelt hij een Bitcoin koers van 100.000 dollar, twee extra landen die Bitcoin adopteren als wettig betaalmiddel en een daverend succes voor de zogenaamde Vulcano-bonds.
2022 predictions on #Bitcoin:
— Nayib Bukele (@nayibbukele) January 2, 2022
•Will reach $100k
•2 more countries will adopt it as legal tender
•Will become a major electoral issue in US elections this year
•Bitcoin City will commence construction
•Volcano bonds will be oversubscribed
•Huge surprise at @TheBitcoinConf
Deze maand moeten de Vulcano-bonds gelanceerd worden, maar op dit moment lijkt dat allesbehalve zeker. Alle macro-onzekerheden die momenteel heersen met onder meer de oorlog in Oekraïne en de hoge inflatie zorgen voor twijfels.
Ook staat Bukele als spreker op de lijst voor de Bitcoin 2022 conferentie waar hij naar eigen zeggen met een “grote verrassing” zal komen. Wat dat precies betekent weet helemaal niemand, maar saai is het in ieder geval nooit met de flamboyante Bukele.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
