De minister van Financiën van El Salvador, genaamd Alejandro Zelaya, heeft vandaag aangekondigd dat het land de uitgifte van zijn door Bitcoin ondersteunde obligatie heeft uitgesteld. Dit om te wachten op betere marktomstandigheden.
Dit is niet het moment om de Bitcoin obligatie uit te geven
De regering van El Salvador was oorspronkelijk van plan om tussen 15 en 20 maart $1 miljard aan obligaties uit te geven aan investeerders. Hiervan wou de regering $500 miljoen om zetten in Bitcoin en de andere $500 miljoen te gebruiken voor infrastructuur en Bitcoin-mining. Beleggers houden de obligatie ten minste vijf jaar vast en ontvangen dividenden als El Salvador de BTC verkoopt. Dit plan wordt ook wel “vulkaanobligaties” genoemd. Dit omdat El Salvador Bitcoin gaat minen met gebruik van energie die is opgewekt uit de Conchagua-vulkaan.
De minister van Financiën zegt dat de huidige marktvolatiliteit en de oorlog tussen Rusland en Oekraïne de autoriteiten ertoe hebben aangezet de lanceringsdatum van de Bitcoin obligaties uit te stellen tot (waarschijnlijk) september.
“Dit is niet het juiste moment om de obligatie uit te geven,” zei Zelaya.
Als de Bitcoin obligatie straks wel op de markt komt zal het worden uitgegeven door Blockstream.
Wil jij Bitcoin verhandelen op één van de grootste en meest betrouwbare exchanges ter wereld? Klik hier en ga naar KuCoin.
IMF maakt zich grote zorgen
Vorig jaar was El Salvador het eerste land ter wereld dat Bitcoin als wettig betaalmiddel aannam. De stap oogstte zowel lof van Bitcoin voorstanders, als kritiek van politici, overheidsinstanties en het Internationaal Monetair Fonds (IMF). Zo heeft het IMF al vaker gezegd dat de omarming van Bitcoin door El Salvador een aantal economische, financiële en juridische problemen oproept.
In de tijd sinds El Salvador Bitcoin in september een wettig betaalmiddel maakte, heeft de Bitcoin prijs een recordhoogte van $68.000 bereikt. Sindsdien is de prijs echter ook weer gedaald tot $30.000 en ligt de koers nu rond de $42.000.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
