De strijd om de Amerikaanse cryptobelegger barst los. Zowel Bitwise als 21Shares hebben hun fondsen voor Ethereum (ETH) en Solana (SOL) flink opgepoetst.
Ondertussen is het wachten op witte rook uit Washington voordat een hele stoet aan cryptomunten richting Wall Street mag trekken.
Bitwise ‘speelt geen spelletjes’ met Solana-fonds
Crypto-vermogensbeheerder Bitwise biedt al fondsen aan voor Bitcoin (BTC) en Ethereum, maar staat op het punt om nog veel meer spot Exchange-Traded Funds (ETF’s) te lanceren.
Wat zijn spot-ETF’s?
Dit zijn beursfondsen die rechtstreeks de actuele marktprijzen van één of meerdere activa volgen. Het fonds koopt daadwerkelijk de onderliggende asset(s). Zo krijgen investeerders via de beurs blootstelling aan bijvoorbeeld Bitcoin, zonder zelf de munt te hoeven bezitten.
Het bedrijf is bezig met fondsen voor Solana, Ripple (XRP), Dogecoin (DOGE) en sinds kort ook Chainlink (LINK). Voor zijn Solana-aanvraag heeft het nu staking toegevoegd. De gekochte munten worden dus ingezet om het netwerk draaiende te houden en te beveiligen. Daarmee verdient het fonds extra solana-munten, die dan weer worden doorgespeeld naar alle investeerders.
Ook is nu duidelijk geworden dat Bitwise 0,20 procent in rekening brengt aan beheervergoeding. Het is lager dan de meeste concurrenten, die tussen 0,21 en 0,25 procent blijven hangen.
Dit is het percentage dat een fonds jaarlijks rekent om de kosten van beheer, administratie en opslag te dekken.
Volgens Eric Balchunas, ETF-analist bij Bloomberg, is het een strategische zet:
“Bitwise speelt geen spelletjes,” schreef hij op X. “Lage kosten trekken historisch gezien meer beleggers aan.”
Daarnaast schrapt Bitwise de vergoeding tijdelijk helemaal voor de eerste drie maanden, tot een beheerd vermogen van 1 miljard dollar.
21Shares volgt met Ethereum-staking
Ook 21Shares voegt staking toe aan zijn bestaande Ethereum-fonds. En de beheerkosten 0,21 procent worden voor een jaar lang volledig kwijtgescholde, te beginnen op 9 oktober.
Met die aanpassing volgt 21Shares het voorbeeld van Grayscale, dat vorige week als eerste staking toevoegde aan zijn twee Ethereum-fondsen. In een statement wordt het “een logische volgende stap in de ontwikkeling van gereguleerde Ethereum-producten” genoemd.
Canary Capital heeft deze week bovendien de definitieve aanpassingen ingediend voor zijn Litecoin (LTC)- en Hedera (HBAR)-fondsen. Volgens analist Balchunas is dat meestal “de laatste stap voor lancering”.
Toch zit er nog wat zand in de machine: door de shutdown van de Amerikaanse overheid draait toezichthouder SEC momenteel op lage capaciteit. Alleen dringende zaken worden behandeld, waardoor nieuwe ETF-goedkeuringen tijdelijk zijn uitgesteld.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Kan Ethereum naar 1.000 dollar? Newsbit analist ziet gevaarlijk scenario
Newsbit analist Erik Juffermans ziet Ethereum onder druk staan. ETH kan dalen naar 1.500 dollar, of zelfs richting 1.000 dollar.
Ethereum Foundation ontslaat 20 procent van het personeel
De Ethereum Foundation schrapt 54 banen, oftewel 20 procent van het personeel, te midden van een reeks vertrekkende leidinggevenden.
Tom Lee´s Bitmine koopt voor 92 miljoen dollar aan Ethereum bij
Bitmine kocht opnieuw voor 92 miljoen dollar aan Ethereum en nadert zijn doel van 5 procent van de voorraad. Tom Lee blijft optimistisch.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
