Het Amerikaanse bedrijf BitMine heeft opnieuw tienduizenden Ethereum (ETH) bijgekocht. Afgelopen week ging het om 65.341 ETH, goed voor zo’n $140 miljoen.
Het totale bezit van het bedrijf komt daarmee op ruim 4,66 miljoen ETH, met een waarde van meer dan $10 miljard. BitMine is daarmee veruit de grootste publieke houder van Ethereum ter wereld.
Op weg naar 5% van alle Ethereum
De aankopen volgen elkaar in hoog tempo op. Eerder deze maand deed BitMine al drie grote transacties: twee keer 61.000 ETH en één keer bijna 51.000 ETH. Het bedrijf bezit inmiddels zo’n 3,9% van alle Ethereum in omloop en nadert snel zijn doel van 5%.
Ter vergelijking: er zijn 67 beursgenoteerde bedrijven met Ethereum-reserves. Samen bezitten zij ongeveer 7,33 miljoen ETH. BitMine alleen is goed voor meer dan de helft daarvan.
“We zitten in de laatste fase van de crypto-winter”
BitMine-voorzitter Tom Lee verklaart waarom het bedrijf juist nu het tempo opvoert. Volgens hem bevindt Ethereum zich in de laatste fase van een “mini-crypto winter” en is het basisscenario dat de bodem nabij is.
Lee wijst op de prestatie van Ethereum tijdens het Iran-conflict. “Crypto en met name ETH hebben beter gepresteerd dan de bredere markt sinds de oorlog begon. ETH steeg 18% en presteerde 2.450 basispunten beter dan aandelen,” aldus Lee. “Crypto laat zien dat het een goede veilige haven kan zijn in oorlogstijd.”
Staking levert $184 miljoen per jaar op
BitMine verdient niet alleen aan koersstijgingen. Het bedrijf heeft meer dan 3,1 miljoen ETH vastgezet via staking, goed voor een waarde van zo’n $6,5 miljard. Daarmee ontvangt het beloningen voor het verwerken van transacties op het Ethereum-netwerk.
Die strategie levert inmiddels zo’n $184 miljoen per jaar op aan stakinginkomsten. Bij een hogere ETH-koers kan dat oplopen tot $272 miljoen. Het is een verdienmodel dat werkt ongeacht de richting van de koers, zolang het netwerk actief blijft.
De Strategy van Ethereum?
De parallel met Strategy, het bedrijf van Michael Saylor dat inmiddels meer dan 500.000 Bitcoin bezit, dringt zich op. Net als Saylor met Bitcoin, zet Tom Lee alles in op één asset. De strategie is eenvoudig maar risicovol: zoveel mogelijk kopen zolang de prijs laag is en wachten tot de markt draait.
Als Ethereum herstelt richting de $3.000-$4.000 die het in 2024 bereikte, kijkt BitMine naar een bezit van $14-$18 miljard. Als de koers verder daalt, draagt het bedrijf een concentratierisico dat weinig andere beursgenoteerde bedrijven zouden accepteren. Het is een weddenschap die óf spectaculair uitpakt, óf zeer pijnlijk wordt.
Kan Ethereum naar 1.000 dollar? Newsbit analist ziet gevaarlijk scenario
Newsbit analist Erik Juffermans ziet Ethereum onder druk staan. ETH kan dalen naar 1.500 dollar, of zelfs richting 1.000 dollar.
Ethereum Foundation ontslaat 20 procent van het personeel
De Ethereum Foundation schrapt 54 banen, oftewel 20 procent van het personeel, te midden van een reeks vertrekkende leidinggevenden.
Tom Lee´s Bitmine koopt voor 92 miljoen dollar aan Ethereum bij
Bitmine kocht opnieuw voor 92 miljoen dollar aan Ethereum en nadert zijn doel van 5 procent van de voorraad. Tom Lee blijft optimistisch.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
