De cryptomarkt begint de week met forse verliezen. Bitcoin (BTC) zakt met bijna drie procent, maar opvallend genoeg krijgt Ethereum (ETH) een nog hardere tik. De op één na grootste cryptomunt duikt naar het laagste punt sinds begin augustus. Moeten we ons zorgen maken?
Ethereum in gevaar
Marktcommentator The Kobeissi Letter wijst op een forse crash van Ethereum. Na een koersval van zo’n 11 procent staan we op het moment van schrijven op een prijs van onder de 4.200 dollar. Dit is een zorgwekkende ontwikkeling, want de altcoin is hiermee terug op hetzelfde prijsniveau als op 8 augustus.
Voor Ethereum breekt daarmee een cruciaal moment aan. Het niveau van 4.000 dollar fungeerde in december als stevige psychologische steun. Maar als ETH daar nu onder duikt, dreigt een domino-effect met mogelijk nog scherpere verliezen.
Analist Ted waarschuwt dat de Ethereum-koers kan terugvallen richting 3.700 dollar als de volgende steun niet houdt. Dat zou een extra verlies van 11,9 procent betekenen ten opzichte van de huidige prijs. Toch benadrukt hij dat zo’n correctie juist een interessant koopmoment kan opleveren.
Onzekerheid over Fed raakt ETH
Waar beleggers vorige week nog hoopvol waren over een eerste Amerikaanse renteverlaging in 2025, is het sentiment inmiddels omgeslagen. Een renteverlaging door de Fed lijkt toch minder zeker dan gedacht.
Steeds meer analisten waarschuwen dat de Federal Reserve opnieuw terughoudend kan worden. Dat heeft onder meer te maken met recente uitspraken van voorzitter Jerome Powell, die benadrukte dat het rentewapen “nog niet is opgeborgen”. Die houding zet extra druk op risicovolle markten zoals crypto. Zolang de inflatie hardnekkig blijft, is de kans op versoepeling klein. Dat drukt de verwachtingen flink.
Voorlopig rekenen veel handelaren nog wel op een renteverlaging. Op het decentrale voorspellingsplatform Polymarket is te zien dat 86 procent van de deelnemers verwacht dat er een verlaging van 25 basispunten aan zit te komen. Toch denkt 10 procent dat de rente voorlopig gelijk blijft.
ETF-instroom valt stil, druk op Ethereum neemt toe
Naast de onzekerheid over het rentebeleid speelt er meer. Zo nemen de kapitaalstromen richting crypto-ETF’s duidelijk af. Waar deze instroom eerder de motor was achter de koersrally, laten de laatste cijfers zien dat institutionele beleggers juist gas terugnemen. Minder vraag vanuit dit kamp vergroot de druk op de markt.
Ethereum heeft bovendien te maken met een specifieke uitdaging: grote spelers halen hun ETH massaal uit staking en verplaatsen die naar beurzen. Dit vergroot het beschikbare aanbod en kan leiden tot extra verkoopdruk. Daar komt bij dat de netwerkactiviteit opvallend laag is. De transactiekosten (fees) liggen met 0,17 Gwei op het laagste punt in maanden, een signaal dat de vraag naar transacties en dApps momenteel zwak is. Samen met de afzwakkende ETF-instroom schetst dit een beeld van een markt die moeite heeft om het momentum vast te houden.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Kan Ethereum naar 1.000 dollar? Newsbit analist ziet gevaarlijk scenario
Newsbit analist Erik Juffermans ziet Ethereum onder druk staan. ETH kan dalen naar 1.500 dollar, of zelfs richting 1.000 dollar.
Ethereum Foundation ontslaat 20 procent van het personeel
De Ethereum Foundation schrapt 54 banen, oftewel 20 procent van het personeel, te midden van een reeks vertrekkende leidinggevenden.
Tom Lee´s Bitmine koopt voor 92 miljoen dollar aan Ethereum bij
Bitmine kocht opnieuw voor 92 miljoen dollar aan Ethereum en nadert zijn doel van 5 procent van de voorraad. Tom Lee blijft optimistisch.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
