Ethereum heeft een bewogen maand achter de rug. In februari verloor Ether meer dan 32%, waarbij de koers daalde naar een dieptepunt van $2.073—het laagste niveau in ruim twee maanden. Sinds de aankondiging van een Amerikaanse crypto-reserve is de prijs echter hersteld naar ongeveer $2.500. Toch blijft Ethereum achterlopen op Bitcoin, dat sterker herstelde.
Er is echter licht aan het einde van de tunnel. Op 5 maart wordt de langverwachte Pectra-upgrade gelanceerd, een belangrijke ontwikkeling die het Ethereum-netwerk kan versterken. Deze upgrade zou niet alleen de efficiëntie en schaalbaarheid van Ethereum verbeteren, maar mogelijk ook de basis leggen voor een nieuwe groeifase in de cryptomarktcyclus van 2025.
Pectra-upgrade brengt belangrijke netwerkverbeteringen
Ethereum’s Pectra-upgrade, die op 5 maart wordt gelanceerd, zou de aanhoudende verkoopdruk kunnen verlichten en mogelijk een positieve impuls geven aan het sentiment onder investeerders. Volgens Gabriel Halm, onderzoeksanalist bij blockchain-analysebedrijf IntoTheBlock, is deze upgrade een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van het Ethereum-ecosysteem:
“Hoewel de Pectra-upgrade niet direct een koersstijging zal veroorzaken, vormt het een cruciale vooruitgang in de voortdurende verbeteringen aan Ethereum. Door de consensuslast te verlagen en de schaalbaarheid van layer-2-oplossingen te vergroten, wordt de netwerkcapaciteit uitgebreid en versterkt Ethereum zijn concurrentiepositie.”
Een van de meest ingrijpende wijzigingen is Ethereum Improvement Proposal (EIP)-7251, waarmee de limiet voor validatorstaking wordt verhoogd van 32 ETH naar 2.048 ETH. Hierdoor kunnen validators hun verdiensten eenvoudiger herinvesteren, wat op de lange termijn de verkoopdruk op de markt kan verminderen.
Ethereum Foundation kondigt nieuwe leiderschapsstructuur aan
Terwijl de gemeenschap kritisch blijft op de Ethereum foundation, roepen sommige gebruikers op tot een verbetering van Ethereum’s positie in de markt. Ze stellen dat Ethereum terrein verliest door de opkomst van snellere blockchains en layer-2-oplossingen, die het hoofdnetwerk minder relevant zouden maken.
In reactie hierop heeft de Ethereum Foundation een nieuwe leiderschapsstructuur aangekondigd. Per 17 maart nemen Hsiao-Wei Wang en Tomasz Stańczak de leiding als co-directeuren. Wang is al zeven jaar onderzoeker bij de Ethereum Foundation, terwijl Stańczak als CEO van Nethermind leiding heeft gegeven aan een van de grootste uitvoeringsclients op Ethereum.
Deze verandering komt op een cruciaal moment, nu de zorgen over de impact van layer-2-oplossingen toenemen. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, presenteerde Vitalik Buterin op 23 januari een strategie waarin hij onder meer voorstelt om het aantal ‘blobs’ te verhogen. Dit zou de transactiedoorvoer vergroten en layer-2-netwerken stimuleren om een deel van hun inkomsten af te dragen aan de basislaag van Ethereum.
Met de Pectra-upgrade en een hernieuwde leiderschapsstructuur positioneert Ethereum zich opnieuw als hét toonaangevende smart contract-platform, ondanks de toenemende concurrentie in de sector.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Kan Ethereum naar 1.000 dollar? Newsbit analist ziet gevaarlijk scenario
Newsbit analist Erik Juffermans ziet Ethereum onder druk staan. ETH kan dalen naar 1.500 dollar, of zelfs richting 1.000 dollar.
Ethereum Foundation ontslaat 20 procent van het personeel
De Ethereum Foundation schrapt 54 banen, oftewel 20 procent van het personeel, te midden van een reeks vertrekkende leidinggevenden.
Tom Lee´s Bitmine koopt voor 92 miljoen dollar aan Ethereum bij
Bitmine kocht opnieuw voor 92 miljoen dollar aan Ethereum en nadert zijn doel van 5 procent van de voorraad. Tom Lee blijft optimistisch.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
