Ethereum is voor het eerst in de geschiedenis deflatoir als gevolg van de problemen bij FTX. Deflatoir betekent dat het aantal tokens dat voorgoed verdwijnt via de ETH-burn momenteel hoger is dan de beloning die stakers ontvangen. In theorie is dat een stuk beter dan Bitcoin, dat op dit moment een inflatiepercentage van 1,716 procent op jaarbasis kent.
Inflatie van -0,029 procent per jaar
Als we de data van ultrasound.money mogen geloven, dan kent Ethereum op dit moment een inflatie van minus 0,029 procent per jaar. Daarmee mogen we effectief dus spreken van deflatie. Het is echter de vraag hoe lang Ethereum dit kan volhouden, gezien het vooral door de problemen bij FTX komt.

In principe is dit echter een goede ontwikkeling voor de schaarste van Ethereum. Hoe meer Ethers er uit de omloop verdwijnen, hoe minder er beschikbaar zijn voor de markt. Als de markt dan straks aantrekt, kan dat een enorme boost voor de koers betekenen.
Voor nu lijkt het echter extreem optimistisch om op een bullrun te hopen. Het drama rondom FTX is nog niet voorbij en we moeten nog maar zien wat dat met de reputatie van de industrie doet, in ieder geval op de korte termijn. Wat de schaarste van Ethereum betreft is de Merge tot nu toe dus een daverend succes.
Meer dan 13.000 Ether op de brandstapel
De afgelopen drie dagen waren behoorlijk succesvol voor het verbrandingsmechanisme van Ethereum. Voor de mensen die dat niet weten, sinds de implementatie van EIP-1559 wordt een gedeelte van alle transactiekosten voorgoed vernietigd. Op woensdag resulteerde dat in de vernietiging van 5.000 Ethereum, terwijl we voor de afgelopen drie dagen een totaal van 13.000 Ether mogen opschrijven.

De komende maanden moeten uitwijzen in hoeverre deze verandering in het protocol Ethereum kan helpen om dichter richting Bitcoin te kruipen. Vooralsnog is de market cap van Bitcoin ruim tweemaal hoger dan die van Ethereum en zien we op dit moment veel mensen de keuze maken om door de gaan als Bitcoin-maximalist.
Het drama rondom FTX laat des te meer zien hoe belangrijk decentralisatie is en precies dat is iets waar Ethereum zwakker in is geworden sinds de Merge. In die zin kan de ineenstorting van FTX weleens heel erg in het voordeel van Bitcoin werken. Maar zekerheid bestaat natuurlijk niet, dus laten we het wat dat betreft rustig afwachten.
MetaMask lanceert AI-wallet: jouw crypto handelt straks vanzelf
De MetaMask Agent Wallet laat software namens jou handelen op Ethereum en Hyperliquid, terwijl jij de controle over je sleutels houdt.
Ethereum koers kan richting $1.000 dollar zakken: dit niveau bepaalt alles
Ethereum balanceert op cruciale steun rond 1.500 dollar terwijl analisten waarschuwen voor een mogelijke daling richting 1.000 dollar.
Ethereum koers daalt harder dan Bitcoin: Newsbit-analist wijst cruciaal niveau aan
ETH daalde harder dan Bitcoin en testte een zone die al jarenlang redding biedt. Newsbit-analist is de grafieken ingedoken – lees de analyse.
Meest gelezen
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
