In Finland heeft de douane een nieuw dilemma. Wat moet het land doen met $15 miljoen aan Bitcoins? Het land vreest dat het mogelijk in handen van criminelen valt mocht het land van plan zijn de tokens te verkopen.
Ruim 1600 Bitcoins
De Finse douane probeert al enkele jaren Bitcoins (BTC) te lossen. Deze zaak duurt echter erg lang, waardoor het aantal Bitcoins nu is opgelopen tot 1.666 BTC. Afgelopen jaar heeft de overheid dan ook een plan ontwikkeld voor een openbare veiling van de digitale munten. Enkele ambtenaren zijn echter bezorgd dat een verkoop van deze Bitcoins mogelijk de verkeerde aandacht zou trekken. Zij trekken het zelfs zo ver dat het mogelijk zelfs de veiligheid van het agentschap in gevaar zou kunnen brengen.
Tevens wordt rekening gehouden met een kans voor het witwassen van geld, waar deze veiling aan bij zou kunnen dragen. Volgens de Finse douane gebruiken de kopers van cryptocurrencies deze zelden voor ‘normale’ inspanningen.
In beslagname
De Finse douane heeft de BTC in beslag kunnen nemen na een succesvolle missie op het dark web, eind 2016. De waarde van de BTC lag destijds rond de $550. Dit houdt in dat de waarde van deze 1.666 BTC’s circa โฌ920.000 waard was. De waarde van BTC ligt inmiddels wat hoger, waardoor deze waarde van $920.000 naar circa $15 miljoen (โฌ14 miljoen) is gestegen. Als alle in beslag genomen BTC was verkocht op zijn all time high, dan waren deze ruim 1.600 BTC’s circa 33 miljoen waard geweest.
Meerdere overheden staan voor zelfde keuze
Niet alleen de Finse overheid heeft te maken met deze relatief nieuwe vorm van inbeslagname. Zo heeft de Amerikaanse overheid, misschien wel de koploper op dit gebied, voor meerdere honderden miljoenen dollars aan Bitcoin in beslag genomen. Zij hebben ervoor gekozen om een gedeelte hiervan via openbare veilingen te verkopen. Ook in Belgiรซ zijn in beslag genomen Bitcoins onder de hamer gegaan.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: โGigapump komt eraanโ
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
