Ethereum

Fireblocks aangeklaagd voor verwijderen sleutels ETH-wallet t.w.v. $72 miljoen

Fireblocks, het cryptocurrency-bewaarbedrijf, wordt nu aangeklaagd. Het bedrijf wordt beschuldigd door een ander bedrijf die beweert geen toegang meer te hebben tot zijn wallet. De wallet zou naar verluidt circa $72 miljoen aan Ethereum (ETH) bevatten.


Geen back-up beschikbaar

Volgens het crypto-inzetplatform StakeHound heeft de nalatigheid van één Fireblocks-medewerker er nu voor gezorgd dat tientallen miljoenen dollars aan crypto-valuta’s verloren gegaan zijn. Er zou onder andere geen back-up beschikbaar zijn.

Fireblocks, een Israëlisch bedrijf, levert crypturrency gerelaterde bewaardiensten aan bedrijven en werkt hiernaast aan het versnellen van digitale transacties wereldwijd. Waar dergelijke bedrijven normaliter de zorg voor de gebruikers wegnemen dat dit soort dingen kunnen gebeuren, gebeurt dit nu toch. Hierom heeft StakeHound nu een rechtszaak aangespannen tegen het crypto-bewaarbedrijf. Naar verluidt bevatte de betreffende wallet ruim 38.000 ETH, wat neerkomt op ruim $72 miljoen, of ruim €60,31 miljoen.


Menselijke fout is begaan

StakeHound beweert nu dat een werknemer van Fireblocks er niet in geslaagd was om de privésleutels van de wallet te beschermen. Ook had de werknemer naar verluidt nooit een back-up gemaakt. Het gevolg was geen toegang meer tot de wallet, waardoor automatisch de cryptocurrencies die erop stonden als verloren beschouwd worden. StakeHound meldt hierover het volgende:

“Een menselijke fout is begaan door een medewerker van de beklaagden, die in een ongeschikte werkomgeving werkte, de privésleutels van de beklaagde die nodig waren om de relevante digitale portemonnee te openen niet beschermde of back-upte, en zonder duidelijke reden werden de sleutels verwijderd, waardoor wordt voorkomen dat toegang wordt verkregen tot de digitale activa van de eiser.”


Fireblocks legt fout bij gebruiker

Opvallend is dat het bedrijf die de back-ups zou moeten maken van de privésleutels, Coincover, de sleutels wel ontvangen zou hebben, maar vervolgens niet heeft kunnen controleren of deze sleutels wel correct waren. Dit komt vanwege een vertrouwelijkheidsovereenkomst tussen de bedrijven. Het gevolg is wel wanneer er verkeerde sleutels aangeleverd worden, zij dit niet kunnen controleren.

Fireblocks zelf legt de verantwoordelijkheid echter bij de gebruikers door het volgende te melden: “De privésleutels die van onze klanten worden gegenereerd zijn worden buiten het platform opgeslagen, de klant heeft de back-up zelf niet opgeslagen bij een externe serviceprovider, zoals onze richtlijnen wel voorschrijven.” Het bedrijf verteld verder dat er nooit Fireblocks-productiesleutels getroffen zijn, waardoor alle fondsen van de Fireblocks-klanten veilig zijn gebleven. “Alle klantsleutels die door ons gegenereerd worden, zijn ten alle tijden veilig en worden geback-upt waardoor deze hersteld kunnen worden.” Dit suggereert dat de klant in kwestie de privésleutels zelf gegenereerd heeft zonder deze ergens veilig op te slaan. Doordat de rechtszaak pas net van start is gegaan, loopt het onderzoek nog. Het is hierdoor lastig te zeggen waar het precies verkeerd gegaan is en wie hier verantwoordelijk voor is. Van beide kanten lijkt er nalatig te zijn geweest, waardoor er mogelijk een schikking zal volgen.