Goldman Sachs is de eerste grote Amerikaanse bank die een over-the-counter (OTC) cryptocurrency-transactie heeft gedaan, zo blijkt uit een aankondiging die gisteren openbaar is gemaakt. De bank kocht een OTC Bitcoin non-deliverable option (NDO) van Galaxy Digital.
Goldman Sachs ziet potentie in cryptocurrencies
Zo’n OTC Bitcoin NDO klinkt ingewikkeld, maar het betekent in feite dat Goldman Sachs een contract heeft gekocht waarmee het bedrijf wedt op de toekomstige prijs van Bitcoin, in plaats van de token zelf te kopen.
Galaxy Digital is een in New York gevestigde crypto-beleggingsonderneming die gerund wordt door miljardair Mike Novogratz. Het bedrijf heeft een partnerschap met Goldman Sachs als liquiditeitsverschaffer voor de Bitcoin-futures-handelsdesk van de investeringsbank, die vorig jaar werd gelanceerd. Max Minton van Goldman Sachs, zei in een verklaring:
“We zijn verheugd dat we onze eerste in contanten afgewikkelde cryptovaluta-optiehandel met Galaxy te hebben uitgevoerd. Dit is een belangrijke ontwikkeling in onze mogelijkheden voor digitale activa en voor de bredere evolutie van de activaklasse.”
Damien Vanderwilt, van Galaxy Digital, voegde toe: “We zijn verheugd onze relatie met Goldman Sachs te blijven versterken en verwachten dat de transactie de deur zal openen voor andere banken die OTC beschouwen als een kanaal voor het verhandelen van digitale activa.”
Wil jij Bitcoin verhandelen op één van de grootste en meest betrouwbare exchanges ter wereld? Klik hier en ga naar KuCoin.
De enorme omvang van de optiemarkt
De interesse van Goldman Sachs in de cryptowereld is in de loop der jaren veranderd. In 2018 kondigde het plannen aan voor een crypto-handelsdesk, maar vervolgens werd het idee uitgesteld. In 2021 opende de bank plotseling toch de crypto handelsdesk.
Optiehandel is een extreem populaire vorm van beleggen in cryptocurrency. In plaats van dat handelaren cryptomunten kopen en verkopen, kopen en verkopen ze contracten waarmee ze wedden op de prijzen van de activa.
De optiemarkt is enorme: in de afgelopen 24 uur werd $ 16,5 miljard verhandeld op de spotmarkt van Binance. Het 24-uurs handelsvolume voor zijn optiemarkt is meer dan twee keer zo groot en bedroeg $44 miljard.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
