Bitpanda: Aandelen, crypto, grondstoffen en edelmetalen in 1 app
Bitpanda: Koop aandelen,
crypto & edelmetalen
Goud geldt van oudsher als dé veilige haven in tijden van geopolitieke onrust. Maar sinds het uitbreken van het conflict met Iran is de goudprijs met ongeveer 17% gedaald. Daarmee presteert het edelmetaal slechter dan vrijwel elke andere beleggingscategorie. Wat is er aan de hand?
Een belangrijke verklaring is simpelweg de koersgeschiedenis. Goud, zilver en platina waren in 2025 extreem populaire beleggingen. Zilver en platina zijn nog altijd ongeveer het dubbele waard van een jaar geleden, en goud noteert ondanks de recente daling nog steeds bijna 50% hoger dan twaalf maanden terug.
De goudprijs bereikte zijn piek op 29 januari, een maand vóór het conflict uitbrak. Wat volgde was een klassiek momentum-scenario: een parabolische stijging die zijn eigen gewicht niet meer kon dragen. Beleggers die op de top waren ingestapt, begonnen te verkopen. En wie in een volatiele markt snel liquiditeit nodig heeft, verkoopt als eerste de posities waar de meeste winst op zit.
Een tweede factor zijn de oplopende obligatierendementen. Goud levert geen rente of dividend op. Sterker nog, het kost geld om het aan te houden, denk aan opslag en verzekering. Zolang de reële rente op Amerikaanse staatsobligaties, de rente na aftrek van inflatie, negatief was, maakte dat weinig uit. Maar nu beleggers weer een positief reëel rendement krijgen op veilige obligaties, wordt het aanhouden van goud relatief duurder.
De belangrijkste structurele drijfveer achter de goudprijs van de afgelopen jaren was de groeiende vraag van centrale banken. Die wilden minder afhankelijk worden van de Amerikaanse dollar als reserve, zeker nadat de VS hun munt steeds vaker als economisch wapen inzetten, onder meer met sancties tegen Rusland. De terugkeer van president Donald Trump en zijn agressieve tariefbeleid versterkte die trend.
Maar het tempo lijkt te vertragen. Volgens de World Gold Council kochten centrale banken in januari netto vijf ton goud, tegenover een maandgemiddelde van 27 ton in 2025. En dat was nog vóór de oorlog. Sommige landen overwegen nu juist goud te verkopen om energie- en defensie-uitgaven te dekken. De Poolse centrale bank noemde eerder deze maand de mogelijkheid van goudverkopen, en in Turkije wordt goud mogelijk ingezet om de lira te stutten.
De daling van goud is opvallend, maar de structurele redenen om goud aan te houden zijn niet fundamenteel veranderd. Als de rente stijgt door hogere inflatie, ontstaat een scenario van stagflatie dat historisch gezien juist gunstig is voor edelmetalen. En de geopolitieke motivatie voor centrale banken om alternatieven voor de dollar te zoeken, is eerder groter dan kleiner geworden.
De edelmetaalprijzen zijn fors gedaald na een sterke rally. Voor veel beleggers is dit precies het moment om in te stappen. Via Newsbit en Bitpanda ontvang je nu €15 aan fysiek zilver bij je eerste aankoop van minimaal €50.
Geen synthetisch product, maar echt zilver in Zwitserse kluizen, volledig verzekerd en juridisch op jouw naam. Instappen kan al vanaf €1. Daarnaast kun je ook goud, olie en gas verhandelen.
Sluit je aan bij 7 miljoen gebruikers en open nu gratis je account.
Elon Musks platform X start de uitrol van X Money, met sparen, betalen en een Visa-kaart in één app. Dit is er tot nu toe bekend.
Het ruimtevaartbedrijf van Elon Musk steeg na de beursgang ruim 60%, passeerde even Amazon en Microsoft, maar koelde daarna fors af.
Oorlogsmagnaat haalt uit naar Trump, die de situatie met Iran volgens hem volledig verkeerd heeft aangepakt.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.