De gouverneur van de centrale bank van Kenia, Patrick Njoroge, geeft aan dat hij externe druk voelt van crypto-voorstanders om de reserves van het land om te zetten in Bitcoin.
‘Veel mensen hebben me gepusht’
De gouverneur voelt de druk dus toenemen, maar hij zegt dat het veel te risicovol is. Patrick Njoroge omschrijft dit idee dan ook als ‘gekte’.
Het omzetten van de reserves van Kenia in Bitcoin is een risico gezien de volatiliteit van cryptocurrecies.
– Patrick Njoroge
De gouvereur vertelde ook dat wetgevers mogelijk onder druk staan ​​om het wetgevingsproces te beïnvloeden ten gunste van het adopteren van cryptocurrencies. Hij zei dan ook het volgende:
Ik weet dat je onder veel druk staat door sommige van deze mensen die deze dit soort wetgeving erdoorheen willen pushen, omdat het gunstig is voor hen. Ik kan je verzekeren dat ik veel mensen heb die me hebben gepusht om onze reserves in Bitcoin te zetten. Maar ik zou wel gek zijn als ik dit inderdaad zou doen.
– Njoroge.
We zouden crypto kunnen gebruiken, maar alleen als het wat oplost
Verder merkte Njoroge op dat het land er voor zou kunnen kiezen om cryptocurrencies te gebruiken als ze daadwerkelijk een bepaald probleem oplossen. Hij riep op tot een herziening van de cryptocurrency-sector om af te stappen van de ‘hype’ rond digitale assets.Â
Welk probleem lossen ze in onze economie op? Zijn het op dit moment betere instrumenten voor bijvoorbeeld transacties dan wel al hebben? Het antwoord is nee. Is de beveiliging ervan beter dan uw bankrekening? Het antwoord is nee. Ik zie het als iets dat wordt gehyped. Echter moeten we er wel goed naar kijken en uitzoeken of het een bepaald probleem kan oplossen of niet.Â
Geen wetten om de crypto sector te beheren
De Centrale Bank van Kenia heeft eerder waarschuwingen afgegeven aan burgers met betrekking tot het omgaan met cryptocurrencies. Daarbij verwees het naar de daaraan verbonden risico’s. Er bestaat echter geen alomvattende regelgeving om de sector te beheren.
Lokale banken werden aangespoord om voorzichtig te handelen rondom cryptocurrencies of bedrijven die zich daarmee bezighouden.
De ernst van de risico’s werd onlangs benadrukt door een rapport. Dit rapport geeft aan dat vier miljoen Keniaanse crypto-investeerders verlies hebben geleden. Dit was het gevolg van de aanhoudende sell-off op de cryptomarkt.
Concurrentie verdwijnt: BlackRock en Fidelity grijpen macht in Bitcoin ETF-markt
Investeerders van Bitcoin ETF’s kiezen massaal voor reputatie. Bijna al het ingelegde geld gaat naar BlackRock en Fidelity.
Bitwise: de volgende cryptogolf draait niet om Bitcoin
Financiële adviseurs verliezen interesse in BTC en richten hun aandacht steeds vaker op stablecoins, tokenisatie en blockchaintoepassingen.
Recordaantal Bitcoins op verlies, toch verkopen ervaren beleggers niet
Long-term Bitcoin houders bezitten een recordaantal BTC, terwijl miljoenen munten op verlies staan. Analisten zien een opvallend signaal.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
