Greenpeace voert samen met enkele andere klimaatgroepen en de mede-oprichter van Ripple, Chris Larsen, een nieuwe campagne uit om de code van Bitcoin (BTC) te veranderen. Samen willen ze het consensusmodel van BTC veranderen naar iets wat milieuvriendelijker is.
Change the code, not the climate
De campagne met de titel ‘Change the code, not the climate’ is naar verluidt bedoeld om de belangrijkste industrieleiders, Bitcoin-miners en influencers als Elon Musk en Jack Dorsey onder druk te zetten om de overstap te maken naar een nieuw consensusmodel. De campagne zegt het volgende:
“Als slechts 30 mensen, zoals de belangrijkste miners, exchanges en kernontwikkelaars die de code van Bitcoin bouwen en eraan bijdragen, ermee instemden om Proof-of-Work Mining opnieuw uit te vinden of over te stappen op een energiezuinig protocol, zou Bitcoin stoppen met het vervuilen van de planeet.”
Wil jij Bitcoin verhandelen op รฉรฉn van de grootste en meest betrouwbare exchanges ter wereld? Klik hier en ga naar KuCoin.
Fossiele brandstoffen ingezet voor minen Bitcoin
Greenpreace maakt zich voornamelijk grote zorgen over het feit dat er momenteel veel energie nodig is om Bitcoin te minen, dat voornamelijk via fossiele brandstoffen gewonnen wordt. Zij zijn van mening dat miners een grote bijdrage kunnen leveren aan het milieuvriendelijker maken van de gehele sector, door bijvoorbeeld steenkoolafval of aardgas te gebruiken voor hun activiteiten.
Het is benoemingswaardig dat Greenpeace tussen 2014 en 2021 acceptaties accepteerden in de vorm van Bitcoin, voordat ze deze vanwege milieu zorgen stop hebben gezet. Rond dezelfde tijd stopte de CEO van Tesla, Elon Musk, ook met het accepteren van Bitcoin-betalingen voor zijn Tesla-voertuigen.
Van Proof-of-Work naar Proof-of-Stake
Een voorbeeld voor een nieuw consensusmodel wordt die van Ethereum (ETH) benoemt. Waar zij momenteel op hetzelfde Proof-of-Work-mechanisme als Bitcoin vertrouwt, veranderen zij dit met Ethereum 2.0 naar een nieuw Proof-of-Stake-mechanisme. Dit mechanisme vergt veel minder energie en is hiermee veel milieuvriendelijker. Larsen zei hierover het volgende:
“Nu Ethereum verandert, is Bitcoin echt de uitbijter. Sommige van de nieuwere protocollen, Solana en Cardano, zijn gebouwd met een laag energieverbruik in het achterhoofd.”
Larsen verklaarde verder dat hij zowel Bitcoin als Ethereum bezit en dat hij graag wil dat beide cryptocurrencies in de toekomst slagen. Volgens hem bewandelt Bitcoin momenteel echter een onhoudbaar pad. Hier moet dan ook verandering in komen volgens hem. Tot slot zei Larsen het volgende:
โIk acht de kans dat Bitcoin ooit naar PoS-mechanisme gaat op precies 0%. Er is geen motivatie onder Bitcoiners om de beveiliging van het huidige protocol te vernietigen door zo’n zet te maken.”
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: โGigapump komt eraanโ
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
