Greenpeace heeft gezegd dat het stopt met het aannemen van Bitcoin-donaties omdat het “niet langer verdedigbaar is in verband met het klimaat.
Verschuiving op de cryptomarkt
Bitcoin is niet goed voor het milieu, zo merkte Elon Musk onlangs op. En ook klimaatgroepen beginnen zich plotseling af te zetten tegen de digitale munt.
Greenpeace heeft in 2014 een faciliteit opgezet om Bitcoin donaties te accepteren, maar de organisatie nu weer van plan om deze optie te schrappen. De organisatie gaf, hoewel de optie tot nu toe in feite niet op grote schaal is gebruikt, het volgende statement:
“De hoeveelheid energie die nodig was om de Bitcoin te laten draaien is nu duidelijk geworden. Dit heeft ervoor gezorgd dat het accepteren van BTC donaties niet langer verantwoordelijk is.”
Veel van het huidige bewustzijn van het energieprobleem van de Bitcoin is ongetwijfeld versterkt door de recente uitspraken van Elon Musk. De CEO van Tesla kondigde aan dat het bedrijf de Bitcoin niet langer zou accepteren als betaling voor voertuigen. Dit vanwege de bezorgdheid over het hoge energieverbruik van Bitcoin mining.
De beslissing van Musk had een dramatische en onmiddellijke impact op de cryptovalutamarkten. Het veroorzaakte een scherpe daling van de prijs van de Bitcoin. Al was de verschuiving van de reputatie van Bitcoin als een “vuile valuta” al lang in de maak. Langdurige zorgen over het hoge energieverbruik van de valuta winnen steeds meer aan kracht.
70% schone energie, of toch niet?
Toch is lang niet iedereen het eens met het standpunt van Musk. Sommige analisten blijven beweren dat waar crypto mining wordt aangedreven door waterkracht en andere schone bronnen, klimaatrisico’s een kleine zorg zijn. Volgens hen gebruiken BTC miners voor meer dan 70% schone energie. Maar of dat echt klopt is maar de vraag, dit omdat dit gewoon weg heel moeilijk bij te houden is.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
