Waar cryptocurrencies het afgelopen jaar vaak aanzienlijke waardestijgingen hebben laten zien, komen helaas ook hackers kijken. Het is niet onbekend dat Noord-Korea hackers inzet om op deze manier cryptocurrencies te stelen. Deze crypto’s gebruiken ze vervolgens om onder andere de sancties tegen het land te omzeilen. Ook zij hebben een goed jaar gehad.
Bijna $400 miljoen gestolen
Hackers uit Noord-Korea zijn er in het afgelopen jaar in geslaagd om maar liefst $395 miljoen (of โฌ346 miljoen) te stelen in meerdere grootschalige hack-aanvallen bij crypto-exchanges en investeringsmaatschappijen. Dit is bijna $100 miljoen meer dan een jaar eerder gestolen werd door Noord-Koreaanse hackers. Gedeeltelijk komt dit echter door de waardestijging van cryptocurrency-markt in zijn geheel.
Hackers uit Noord-Korea hebben over de afgelopen vijf jaar maar liefst $1.5 miljard in cryptocurrencies alleen al gestolen. Het totale bedrag aan gestolen cryptocurrencies draagt hiermee nu aanzienlijk bij aan de schatkist van het totalitaire regime van Kim Jong-un en financiert onder andere (een deel van) zijn wapenprogramma’s. Tevens suggereren de cijfers dat de wereldwijde serie-aanvallen van Noord-Korea in de afgelopen jaren in een stroomversnelling geraakt zijn.
Tot op heden blijkt 2018 het recordjaar te zijn voor Noord-Koreaanse crypto-hackers, want in dat jaar wisten ze maar liefst $522 (circa โฌ457) miljoen in cryptocurrencies te stelen.
Wil jij crypto verhandelen op รฉรฉn van de grootste en meest betrouwbare exchanges ter wereld?ย Klikย hierย en ga naar KuCoin.
Bitcoin niet langer meerderheid van opbrenst
Het is dit jaar wel voor het eerst dat de top cryptocurrency Bitcoin (BTC) niet meer de meerderheid van de opbrengsten oplevert voor het land. Sterker nog, naar verluidt was Bitcoin ‘slechts’ 20% van de totale opbrengsten van dit jaar. Het blijkt dat Ethereum (ETH) dit jaar BTC heeft ingehaald. Circa 58% van de crypto-winsten van Noord-Koreaanse hackers bleek van de huidige grootste altcoin te komen. Circa 11% kwam nog eens uit diverse andere ERC-20-tokens.
Dat de focus dit jaar op Ethereum bleek te liggen komt echter niet geheel onverwacht. Ethereum heeft dit jaar aanzienlijke waardestijgingen meegemaakt. Ook heeft het aantal opkomende bedrijven de verdere groei van de ETH-blockchain kunnen bevorderen. Ook Ethereum 2.0 heeft een bijdrage geleverd aan de groei van het netwerk.
Naar verluidt zijn de cyberaanvallen uitgevoerd door Lazarus. Lazarus is een groep van losse hackers waarvan aangenomen wordt dat ze in dienst zijn van de regering van Noord-Korea. Dit laatste is echter nooit officieel bevestigd. Maar volgens andere bronnen zou Lazarus uit veel verschillende groepen bestaat in plaats van slechts 1.
Totdat de wereldwijde cryptocurrency-industrie erachter komt hoe ze zich succesvol kunnen beveiligen tegen dit soort hackers, of om te voorkomen dat hun crypto-munten worden witgewassen en omgezet in schone rekeningen, zal de illegale en etherische inkomstenstroom van het Kim-regime alleen maar blijven groeien.
Polymarket vergoedt gebruikers na phishingaanval door beveiligingslek bij externe leverancier
Polymarket is getroffen door een cyberaanval waarbij aanvallers via een beveiligingslek bij een externe leverancier een phishingaanval uitvoerden.
Crypto-oplichter doet zich voor als influencer en steelt 1,4 miljoen dollar
Uit gerechtelijke documenten blijkt dat Saleem met de fraude minstens 1,4 miljoen dollar aan cryptovaluta en contant geld heeft buitgemaakt.
THORChain herstart netwerk na hack van 10,7 miljoen dollar
THORChain heeft zijn netwerk volledig herstart na een hack van 10,7 miljoen dollar, en voegt meteen drie nieuwe cryptomunten toe.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privรฉjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
