De Amerikaanse durfkapitaalverstrekker Ego Death Capital heeft 100 miljoen dollar opgehaald om te investeren in jonge bedrijven die bouwen op Bitcoin. Dat bevestigt medeoprichter Nico Leshuga in gesprek met zakenmedium Axios.
Sterke institutionele belangstelling
Het fonds richt zich op bedrijven in een vroege groeifase, met een jaaromzet tussen de 1 en 3 miljoen dollar. De focus ligt uitsluitend op ondernemingen die werken met Bitcoin, zoals betaaloplossingen, spaarplatforms of handelsbeurzen. Bedrijven die actief zijn in andere cryptovaluta of zich bezighouden met hardware, zoals miners of wallet-ontwikkelaars, komen niet in aanmerking voor financiering.
Volgens Leshuga is Bitcoin de enige “gedecentraliseerde en veilige basis” waarop technologie kan worden gebouwd. Ego Death Capital speelt daarmee in op de groeiende belangstelling van institutionele partijen voor Bitcoin.
De aandacht voor Bitcoin is de afgelopen maanden toegenomen, onder meer door de sterke instroom in Amerikaanse beursfondsen (ETFs) die direct in Bitcoin beleggen. Ook nemen steeds meer bedrijven de munt op in hun bedrijfsbalans.

Ego Death investeerde eerder al in onder meer het handelsplatform Roxcom, het spaarplatform Relai en Breez, een betaalsysteem dat werkt via het Lightning netwerk, een laag bovenop Bitcoin waarmee snellere en goedkopere transacties mogelijk zijn.
Bitcoin boven altcoins
Opvallend is dat het fonds zich nadrukkelijk afzet tegen de rest van de cryptomarkt. Er wordt niet geïnvesteerd in bedrijven die zich richten op andere digitale munten of blockchain toepassingen buiten Bitcoin.
Volgens de oprichters draait het niet om het bouwen op een hype, maar om het ontwikkelen van duurzame infrastructuur op een solide basis.
Herstel van durfkapitaal in cryptosector
Het nieuws over Ego Death komt op een moment waarop het totale durfkapitaal in de cryptosector weer in de lift zit. In het tweede kwartaal werd er wereldwijd ruim 10 miljard dollar opgehaald, blijkt uit cijfers van CryptoRank. Meer dan de helft van dat bedrag werd in juni geïnvesteerd.

Enkele grote deals uit het kwartaal zijn de kapitaalinjectie van 750 miljoen dollar in het Strive fonds van politicus Vivek Ramaswamy en de oprichting van 21 Capital, dat 585 miljoen dollar ophaalde om Bitcoin te kopen.
Het was daarmee het sterkste kwartaal voor crypto-investeringen sinds begin 2022.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Recordaantal Bitcoins op verlies, toch verkopen ervaren beleggers niet
Long-term Bitcoin houders bezitten een recordaantal BTC, terwijl miljoenen munten op verlies staan. Analisten zien een opvallend signaal.
Crypto koersupdate: Bitcoin stuit op muur, maar Monero stijgt 10%
Bitcoin stuit op weerstand bij $63.000 dollar en wordt omlaag geduwd door een dreigend bericht van Trump. Hoe staat de markt er nu voor?
Waarom beleggers Bitcoin en goud nu links laten liggen
Deze analist vond een hele slimme verklaring voor de zwaar tegenvallende prestaties van Bitcoin en goud over de afgelopen maanden.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
