De spanningen tussen Iran en Israël bereiken een nieuw hoogtepunt. Terwijl beide landen elkaar militair blijven bestoken, is Iran nu ook digitaal hard geraakt. Hackers wisten via een doelgerichte aanval maar liefst 81 miljoen dollar buit te maken bij Nobitex, de grootste crypto exchange van het land. De aanval lijkt niet alleen financieel gemotiveerd, maar draagt ook een opvallend politiek statement met zich mee.
Nobitex hack: miljoenen gestolen via hot wallets
De aanval kwam aan het licht dankzij on-chain analist ZachXBT, die op Telegram melding maakte van verdachte transacties op onder meer het Tron (TRX)-netwerk en andere Ethereum-achtige blockchains. Daarbij trof hij opvallende walletadressen aan, waaronder één met de naam “TKFuckiRGCTerroristsNoBiTEX” – een duidelijke politieke boodschap van de daders.
De hack is opgeëist door een collectief dat zichzelf Gonjeshke Darande noemt en beweert pro-Israëlisch te zijn. Volgens hen wordt Nobitex ingezet door het Iraanse regime om internationale sancties te omzeilen en terrorisme te financieren. De groep dreigt bovendien gevoelige interne gegevens van de exchange openbaar te maken, waaronder broncodes en vertrouwelijke documenten.
Beveiligingslek oorzaak van aanval
Volgens Nobitex wisten de hackers toegang te krijgen tot een deel van de hot wallets – online portemonnees die gebruikt worden voor dagelijkse transacties. De cold wallets, die offline worden bewaard en waarin het merendeel van de klanttegoeden ligt opgeslagen, bleven gelukkig onaangetast. De beurs benadrukt dat alle verliezen volledig worden gecompenseerd via hun verzekeringsfonds en eigen reserves.
De oorzaak van de hack zou liggen bij een ernstige kwetsbaarheid in de toegangsbeveiliging. Via dit lek kregen de aanvallers toegang tot interne systemen en konden ze rechtstreeks miljoenen aan crypto buitmaken. Nobitex reageerde direct door de getroffen systemen offline te halen en noodprocedures in werking te stellen.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Polymarket vergoedt gebruikers na phishingaanval door beveiligingslek bij externe leverancier
Polymarket is getroffen door een cyberaanval waarbij aanvallers via een beveiligingslek bij een externe leverancier een phishingaanval uitvoerden.
Crypto-oplichter doet zich voor als influencer en steelt 1,4 miljoen dollar
Uit gerechtelijke documenten blijkt dat Saleem met de fraude minstens 1,4 miljoen dollar aan cryptovaluta en contant geld heeft buitgemaakt.
THORChain herstart netwerk na hack van 10,7 miljoen dollar
THORChain heeft zijn netwerk volledig herstart na een hack van 10,7 miljoen dollar, en voegt meteen drie nieuwe cryptomunten toe.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
