Bitpanda: Aandelen, crypto, grondstoffen en edelmetalen in 1 app
Bitpanda: Koop aandelen,
crypto & edelmetalen
Iran heeft een tanker in de Golf van Oman in beslag genomen die volgens de Iraanse autoriteiten zelf Iraanse olie vervoerde. Het schip stond op een Amerikaanse sanctielijst.
“Tijdens een speciale operatie hebben de marinekomando’s van het leger van de Islamitische Republiek Iran de overtredende olietanker Ocean Koi aangehouden”, zo meldde de staatstelevisie.
Het schip zou volgens Iran “geprobeerd hebben olie-export en de belangen van de Iraanse natie te ondermijnen”. Het Iraanse staatspersbureau IRNA voegde toe dat de tanker Iraanse olie aan boord had, maar dat hij “regionale omstandigheden uitbuitte”. Verder werd dat niet toegelicht.
De olieprijs bleef vrijdagmiddag Nederlandse tijd vrijwel onveranderd na de Iraanse inbeslagname van de tanker. Gisteren liep de olieprijs nog op nadat de Verenigde Staten en Iran vuurgevechten uitvochten nabij de Straat van Hormuz.
Washington benadrukte later echter dat het staakt-het-vuren, dat inmiddels ongeveer een maand van kracht is, nog altijd standhoudt. Volgens de VS blijven beide landen bovendien in gesprek over een definitief einde van het conflict dat de regio de afgelopen tien weken in zijn greep hield.
Iraanse staatsmedia verspreidden ondertussen videobeelden waarop te zien zou zijn hoe meerdere kleine boten in het donker een tanker naderen. Gewapende mannen zouden vervolgens aan boord zijn gegaan en de Iraanse vlag hebben gehesen. Wanneer de actie precies plaatsvond, maakten de autoriteiten niet bekend. Ook over het schip zelf werden weinig extra details gedeeld.
De Verenigde Staten plaatsten in februari een tanker met dezelfde naam op de sanctielijst, omdat het schip volgens Washington deel uitmaakt van de Iraanse ‘schaduwvloot’. Daarmee worden tankers bedoeld die via nieuwe namen, andere eigenaren of een gewijzigde vlag sancties proberen te omzeilen.
Volgens Amerikaanse autoriteiten werd de tanker gebruikt om miljoenen vaten Iraanse olie ongemerkt over de wereld te vervoeren, ondanks de zware sancties tegen Teheran.
David Solomon, de CEO van Goldman Sachs, ziet momenteel meer hebzucht dan angst op Wall Street. Maar dat kan snel omslaan.
Florentino Pérez wil als voorzitter van Real Madrid herkozen worden en deelt nu het plan om 5 procent van de club te verkopen.
TSMC waarschuwt dat de chipproductie de AI-vraag nog jaren niet kan bijbenen. Wel ziet de chipgigant af van abrupte prijsverhogingen.
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.