De CEO van JP Morgan, Jamie Dimon, heeft opnieuw zijn standpunt over Bitcoin duidelijk gemaakt. Klanten van de grootste zakenbank van de VS zijn echter veel minder bearish.
Bitcoin is ‘fraude’ en ‘fool’s gold’
Ondanks een prijsstijging van 17% van Bitcoin (BTC) de afgelopen week, blijft één cryptobear niet enthousiast. “Persoonlijk denk ik dat Bitcoin waardeloos is”. Dit zei Jamie Dimon, CEO van JP Morgan, tijdens de jaarlijkse bijeenkomst voor het Institute of International Finance. Het is de laatste in een opeenvolging van bearish uitspraken van Dimon door de jaren heen.
Dimon begon in 2014 toen hij CNBC vertelde dat Bitcoin “een vreselijke waardeopslag” was. Ook zei hij dat de cryptocurrency “steeds opnieuw kan worden gerepliceerd”.
In de loop der jaren heeft hij de cryptocurrency ‘fraude’ en ‘fool’s gold’ genoemd. Deze opmerkingen vielen uiteraard niet in goede aarde bij Bitcoin-enthousiastelingen.
Jamie Dimon on BTC:
— Ryan Selkis (@twobitidiot) October 11, 2021
2014: “terrible store of value”
2015: “will not survive” “will be stopped”
2016: "going nowhere"
2017: "a fraud"
2018: "don't really give a shit"
2019: [JPMCoin launch]
2020: “not my cup of tea”
2021: “I have no interest in it” “fool’s gold” “worthless”
BTC: pic.twitter.com/ya6ZeDgqrr
Sinds zijn eerste opmerkingen in januari 2014, toen Bitcoin op ongeveer $808 handelde, is de toonaangevende cryptocurrency met 7,027% in waarde gestegen. Vanaf gisteren, voorafgaand aan zijn laatste opmerking, heeft Bitcoin de afgelopen zeven dagen een flinke stijging van 16,8% doorgemaakt.
Dit is een belangrijke reden waarom de klanten van JP Morgan het ook sterk oneens lijken te zijn met de CEO. “Onze klanten zijn volwassenen, ze zijn het er niet mee eens, dat is hoe markten werken, dus als ze toegang willen hebben om Bitcoin voor jezelf te kopen, kunnen we het niet in bewaring geven, maar we kunnen ze legitieme, zo veilig mogelijke toegang geven,” zei Dimon.
Nu zijn adviseurs die werken met JP Morgan toegestaan om klanten te helpen met kopen en verkopen van vijf cryptocurrency-gerelateerde producten van Grayscale en Osprey fondsen.
Dit omvat blootstelling aan Bitcoin, Ethereum, Bitcoin Cash en Ethereum Classic. De adviseurs mogen deze producten niet specifiek voorstellen, maar als klanten erom vragen, kunnen ze ze verkopen.
‘Overheid gaat het reguleren’
Tijdens de vergadering zei Dimon ook dat de cryptocurrency-industrie regulering niet kan vermijden. Hij zei:
“Het maakt niet uit wat iemand in de kamer denkt, noch wat een libertariër denkt, noch wat iemand ervan denkt, de regering zal het reguleren”.
Stablecoins en hun providers zijn tot nu toe de dupe van deze regelgevende focus. Een recente document van Circle, het bedrijf achter de USDC stablecoin, bleek dat het bedrijf “volledige medewerkt” met een onderzoek door de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC).
Gary Gensler, voorzitter van de SEC, heeft herhaaldelijk opgeroepen tot verdere consumentenbeschermingswetten in de crypto-ruimte. “Het gebruik van stablecoins op [crypto]-platforms kan diegenen vergemakkelijken die een groot aantal openbare beleidsdoelen die verband houden met ons traditionele bank- en financiële systeem willen omzeilen: antiwitwassen, belastingnaleving, sancties en dergelijke”, zei Gensler eerder deze maand.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Crypto koersupdate: Bitcoin op glad ijs, maar Solana stijgt 8%
Bitcoin herstelt, maar hangt nog wel aan een zijden draadje. Analist ziet nu wel wat hoopvolle signalen in de grafieken. Lees meer.
Grote zorgen over Bitcoin-grootmacht Strategy: kan Saylors bedrijf omvallen?
Bitcoin is hard gecrasht door grote zorgen over Bitcoin-titaan Strategy. Ontdek wat er aan de hand is en hoe serieus de problemen zijn.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
