JPMorgan slaat alarm over Strategy. Het bedrijf loopt volgens de bank een serieus risico om uit grote Amerikaanse aandelenindices te worden verwijderd, een beslissing die miljarden aan gedwongen verkoopdruk kan veroorzaken en de koers nóg verder kan verzwakken.
JPMorgan waarschuwt voor massale verkoopdruk
Volgens JPMorgan dreigt Strategy uit belangrijke Amerikaanse aandelenindices te verdwijnen, waaronder de MSCI USA en de Nasdaq 100. Deze benchmarks volgen de grootste beursgenoteerde bedrijven van het land, waardoor een verwijdering grote gevolgen kan hebben.
De impact van een verwijdering kan enorm zijn. Beleggingsfondsen die deze indices volgen, met samen een blootstelling van bijna negen miljard dollar, zouden dan gedwongen zijn om hun aandelen in Strategy te verkopen.
Een verwijdering uit de MSCI USA-index alleen al zou naar schatting 2,8 miljard dollar aan gedwongen verkoop veroorzaken. Als ook andere indexaanbieders dezelfde stap zetten, kan de totale verkoopdruk oplopen tot ongeveer 8,8 miljard dollar. MSCI maakt zijn definitieve besluit op 15 januari 2026 bekend.
Miljardenwinst van Strategy op losse schroeven
In de aanloop naar die datum groeit de nervositeit. Op sociale media waarschuwt analist Charles Edwards dat het aandeel gedwongen verkoop tegemoet gaat, net nu de marktkapitalisatie van het bedrijf fors is gedaald.
Het aandeel heeft het zwaar te verduren. Sinds de all-time high van bijna 456 dollar afgelopen juli is de koers met ruim 61 procent gedaald tot rond de 177 dollar. Sinds begin dit jaar staat het aandeel al 41 procent lager.
Ondanks de koersdruk staat Strategy nog altijd op winst. Het bedrijf bezit 649.870 BTC, gekocht tegen een gemiddelde prijs van 74.433 dollar per stuk, aldus gegevens van SaylorTracker. Toch slinkt de papieren winst snel. Op dit moment bedraagt die nog ongeveer 5,3 miljard dollar. Met een Bitcoin koers rond de 82.200 dollar zou een daling van slechts 9,5 procent al genoeg zijn om die winst volledig weg te vagen.
Michael Saylor, die waarschijnlijk de grootste Bitcoin maximalist ter wereld is, blijft onverstoorbaar. Volgens hem is er geen reden tot zorg, Strategy zou zelfs een Bitcoin-crash van 90 procent kunnen overleven. Dat is te danken aan de “extreem robuuste” financiële structuur van het bedrijf, aldus Saylor.
Tegelijkertijd benadrukt hij dat de volatiliteit van Bitcoin afneemt naarmate de markt steeds professioneler wordt. Een crash van die omvang acht hij daarom erg onwaarschijnlijk.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
