Blockchain

KFC lanceert blockchain-pilot voor digitale advertenties en media-aankopen

De Kentucky Fried Chicken (KFC) heeft een pilotprogramma uitgerold voor een blockchain-platform waarmee digitale advertenties en media-aankopen verbeterd worden. De blockchain-pilot is in het Midden-Oosten van start gegaan.


Meer transparantie en veiligheid

Door gebruik te maken van het op de blockchain-aangedreven platform verwacht de KFC dat meer transparantie wordt gecreëerd in de supply chain voor advertenties. Ook probeert het bedrijf om een aantal andere problemen die nu spelen te tackelen. Hierbij is te denken aan de beveiliging en privacy van zowel adverteerders, als uitgevers als consumenten.

Met de pilot wilt het bedrijf dan ook graag de voordelen van de blockchain binnen deze industrie laten zien. Zo kan de blockchain helpen bij de verwerking van gegevens, de zichtbaarheid en penetratie van merken en kan het helpen bij de optimalisatie van advertentie-inkomsten. Hieraan toevoegend wil KFC testen of de blockchain kan helpen bij het bestrijden van fraude binnen de supply chain. Dit door een op de blockchain-gebaseerde database in te zetten waarbij informatie realtime kan worden bekeken, gedeeld en bijgewerkt.

Het bedrijf krijgt daardoor naar verluidt voordelen als een verbeterde zichtbaarheid van realtime gegevens en de meest recente ontwikkelingen die tevens worden geverifieerd door het systeem. Hierdoor kan de informatie die wordt getoond altijd vertrouwd worden.


KFC en cryptocurrency

KFC lijkt open te staan voor cryptocurrencies en de achterliggende blockchain-technologie. Zo werd in 2018 al een nieuw menu-item geïntroduceerd in Canada, de Bitcoin Bucket. Dit menu-item kon tevens exclusief worden aangeschaft met Bitcoins (BTC).

Hierdoor is KFC een trendzetter geworden. Meerdere Amerikaanse bedrijven met het accepteren van cryptocurrencies, waaronder ook de fastfoodketen ‘Church’s Chicken’. Zij begonnen met de acceptatie van Dash (DASH) op alle 10 restaurantlocaties gevestigd in Venezuela.

Ook de fastfoodketen Burger King is bekend voor het accepteren van cryptocurrencies. De fastfoodketen is één van de eerste internationale fastfoodketen geweest die begon met de acceptatie van Bitcoin (BTC). Zij begonnen het testen hiervan in 2016 op een aantal Nederlandse vestingen. Later werd dit ook uitgebreid naar de Duitse tak van Burger King. Dit bleek echter slechts een tijdelijke promotiecampagne van het bedrijf te zijn, waarna zij stopte met de acceptatie ervan. Toch lijken cryptocurrencies zich langzamerhand een weg te vinden binnen de fastfoodketen-industrie.