Cryptoproject Chainlink (LINK) voegt opnieuw een zwaargewicht toe aan zijn lijst met samenwerkingen. DTCC, de spil achter de Amerikaanse effectenmarkt, kiest het cryptoproject als motor voor een nieuw blockchain-platform dat onderpand 24/7 moet laten bewegen.
DTCC bouwt voort op Chainlink
De Depository Trust & Clearing Corporation, ‘s werelds grootste post-trade infrastructuurpartij, kondigde de samenwerking gisteren aan. Het platform draagt de naam Collateral AppChain en draait op een eigen blockchain.
Chainlink levert daarbij de data en regelt de coördinatie tussen alle systemen. Concreet gaat het om prijsbepaling, waardering, margining, optimalisatie van onderpand en afwikkeling.
Chainlink fungeert als de brug tussen blockchains en de buitenwereld. Het zogeheten oracle-netwerk haalt data zoals koersen en API-informatie op via tientallen onafhankelijke aanbieders die elkaar controleren. Pas als zij het eens zijn, komt de informatie op de blockchain terecht.
DTCC is de onzichtbare motor achter Wall Street. Zodra een belegger een aandeel koopt, regelt dit clearinghuis op de achtergrond dat het geld en de aandelen bij de juiste partij belanden. Vorig jaar liep er 4,7 biljard dollar aan effectentransacties langs en de groep bewaart 114 biljoen dollar aan liquide activa.
“Door tokenisatie en distributed ledger technologie in te zetten om de mobiliteit van onderpand te moderniseren, is ons doel om 24/7, bijna realtime onderpandbeheer mogelijk te maken op wereldwijde markten en blockchains,” aldus Nadine Chakar, hoofd digitale activa bij DTCC.
Onderzoek van Nasdaq laat zien dat 52 procent van de financiële instellingen verwacht eind 2026 al met getokeniseerd onderpand te werken. Diezelfde studie meldt dat 70 procent van de banken nog dagelijks worstelt met handmatige afwikkelingsprocessen.
De onderpand-app komt bovendien bovenop een ander groot project van DTCC. Vorige week kondigde het clearinghuis zijn eigen tokenisatieplatform aan, waarmee bedrijven digitale versies kunnen uitgeven van aandelen uit de Russell 1000, grote ETF’s en Amerikaanse staatsobligaties.
Reuzen scharen zich achter Chainlink
Chainlink is het grootste oracle-netwerk ter wereld en bestaat sinds 2017. Het project van oprichter Sergey Nazarov heeft over de jaren een imponerende lijst aan partners weten op te bouwen.
De grootste vis aan de haak is SWIFT, het wereldwijde betaalberichtensysteem dat ruim 11.000 banken verbindt. Sinds november vorig jaar draait die koppeling live. Bij een breder initiatief om corporate actions zoals dividenden, aandelensplitsingen en fusies geautomatiseerd te verwerken, schoven Euroclear, UBS, BNY Mellon, BNP Paribas, Citi en Wellington Management aan.
Ook andere reuzen vonden hun weg naar Chainlink. Mastercard verbond zijn netwerk met het oracle-project, waardoor ruim drie miljard kaarthouders direct crypto kunnen kopen. UBS voerde via een Chainlink-standaard de eerste volledig getokeniseerde fondstransactie ter wereld uit.
Zelfs overheden zijn aangehaakt: het Amerikaanse ministerie van Handel zet macro-economische data on-chain en de Braziliaanse centrale bank gebruikt Chainlink voor grensoverschrijdende handelsfinanciering met Hong Kong.
In de cryptowereld zelf koos Coinbase voor Chainlink’s CCIP als brug voor 7 miljard dollar aan wrapped assets en DeFi-zwaargewichten Aave en Lido stapten eveneens over. Volgens Chainlink zelfs is er inmiddels ruim 27 biljoen dollar aan transactiewaarde via het netwerk gelopen.
MemeCore’s munt crasht 85% in minuten: 2,7 miljard dollar verdampt
Bijna 3 miljard dollar aan marktwaarde verdampt nadat MemeCore’s M onverwacht hard onderuitgaat zonder duidelijke aanleiding of uitleg.
Crypto koersupdate: Bitcoin crasht 5% in een uur, markt in vrije val
Bitcoin bereikt laagste koers sinds september 2024 door paniek omtrent Strategy. Dat zorgt voor schrikbarende verliezen op de markt.
Hyperliquid is 22% gedaald, maar blijft de grote ster van de cryptomarkt
Hyperliquid steeg dit jaar van 20 naar 77 dollar terwijl Bitcoin daalde. De HYPE koers test nu voor het eerst serieus zijn opwaartse trend.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
