De Bitcoin koers handelt krap onder de psychologische grens van 20.000 dollar en dat lijkt voor de kopers van 2021 een grens. Mensen die tussen de 6 en 18 maanden geleden hun Bitcoin kochten, zijn momenteel blijkbaar met grote verliezen aan het verkopen.
Klas van 2021 verkoopt
Terwijl de koers terugvalt naar niveaus die we sinds 2020 niet meer hebben gezien, beginnen bepaalde groepen van Bitcoiners steeds meer te zweten. Op het moment van schrijven zijn het in ieder geval zeker niet alleen de miners die het lastig hebben. Als we de Bitcoin Exchange Inflow Spent Output Age Bands (SOAB) analyseren, dan zien we dat de mensen die tussen april 2021 en april 2022 hun Bitcoin aanschaften, nu massaal verkopen.

“Als we naar de grafiek kijken, dan is het duidelijk dat Bitcoin met een leeftijd van tussen de 6 en 18 maanden op dit moment agressief verkocht zijn”, aldus Edris, een analist van CryptoQuant. Wat je vaak ziet is dat in de latere fases van een bearmarkt zelfs de meest loyale groepen capituleren en hun Bitcoin moeten verkopen. Dat kan op dit moment uiteraard ook gedreven worden door de unieke macro-economische omstandigheden.
Inflatie niet goed voor Bitcoin
Het klinkt tegenstrijdig, maar de extreme inflatie die we nu in het Westen zien is op de korte termijn niet goed voor Bitcoin. In Nederland hebben we op dit moment te maken met een inflatie van 17,1 procent. Dat betekent dat de koopkracht van de gemiddelde Nederlander met 17,1 procent is gedaald als het salaris niet is meegestegen. In de meeste gevallen zal daar weinig tot geen sprake van zijn. Dat heeft als effect dat er minder geld beschikbaar is voor investeringen en sommige mensen misschien zelfs moeten verkopen om de rekeningen te kunnen betalen.
Alles bij elkaar is de macro-economische druk, zeker op de korte termijn, geen goede zaak voor Bitcoin. Aan de andere kant komt hierdoor het moment dat centrale banken moeten capituleren en van koers wijzigen om de boel overeind te houden steeds dichterbij. Zodra dat gebeurt knallen de koersen waarschijnlijk weer de lucht in. De hele industrie speculeert in principe al maanden op een koerswijziging van de Federal Reserve.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
