Het beursgenoteerde MicroStrategy is met 129.000 Bitcoin de grootste bedrijfsmatige investeerder op de markt. Enkele maanden nadat CEO Michael Saylor opstapte en één week nadat hij en het bedrijf zijn aangeklaagd voor belastingfraude, wil MicroStrategy meer Bitcoin kopen.
500 miljoen dollar aan aandelen in de verkoop
In een prospectus die op vrijdag is ingeleverd bij de SEC staat dat MicroStrategy een overeenkomst heeft met de zakenbank Cowen & Co. om voor 500 miljoen dollar van zijn aandelen te verkopen. “We kunnen de opbrengsten van deze verkoop gebruiken om meer Bitcoin te kopen”, zo valt er te lezen in het document. MicroStrategy waarschuwt wel voor de volatiliteit van Bitcoin die de munt deze week nog onder de 20.000 dollar bracht.
“Toekomstige fluctuaties van Bitcoin kunnen erin resulteren dat we de met deze gelden gekochte Bitcoin weer moeten omzetten in cash, onder de waarde van deze aanbieding”, aldus MicroStrategy over de risico’s. Onder de leiding van Saylor heeft MicroStrategy het voor elkaar gekregen om 129.699 Bitcoin op de balans te zetten. Op het moment van schrijven is die oorlogsvoorraad ongeveer 2,7 miljard dollar waard.
Verlies van 917,8 miljoen dollar
Afgelopen maand rapporteerde MicroStrategy een non-cash afschrijving van 917,8 miljoen dollar op de Bitcoin. In de Verenigde Staten zijn bedrijven verplicht om op hun Bitcoin-voorraad af te schrijven als de koers onder de boekwaarde valt. Interessant is dat een winst pas meegenomen mag worden indien de Bitcoin daadwerkelijk verkocht is. Zelfs als MicroStrategy de Bitcoin voor 1.000 dollar per stuk had gekocht, dan hadden ze op dit moment nog geen winst mogen schrijven. In de boeken hadden de Bitcoin dan nog steeds een waarde van 1.000 dollar, ondanks het feit dat de koers momenteel op 21.500 dollar staat.
In de op vrijdag gedeponeerde prospectus schrijft MicroStrategy ook dat het niet van plan is om actief te handelen of met derivaten te spelen. Wel geeft het toe dat er mogelijk Bitcoin verkocht moet worden als het bedrijf cash nodig heeft om te overleven. “We hebben geen specifieke hoeveelheid Bitcoin in ons hoofd als acquisitie-doel. We blijven de marktomstandigheden in de gaten houden om te bepalen of het een goed moment is om met schuld of de verkoop van aandelen meer Bitcoin aan te schaffen”, zo eindigt het.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
