De crypto-adoptie wint steeds meer terrein in de Verenigde Staten en bereikt nu zelfs de traditionele financiële bolwerken. Zo heeft technologiebeurs Nasdaq officieel een aanvraag ingediend. Opvallend is dat het om veel meer gaat dan een simpele regelwijziging. Wat staat er precies op het spel?
Nasdaq wil definitie van ‘aandeel’ aanpassen
Nasdaq heeft bij de Securities and Exchange Commission (SEC) een verzoek ingediend om aandelen voortaan ook in tokenvorm te kunnen verhandelen. Opmerkelijk is dat de beurs onder andere wil dat de juridische definitie van een aandeel wordt verruimd, zodat getokeniseerde effecten binnen bestaande kaders kunnen worden verhandeld.
Wat is tokenisatie?
Tokenisatie betekent dat een asset, zoals een aandeel, obligatie of huis, wordt omgezet in een digitaal token op de blockchain. Dit biedt potentieel grote voordelen. Denk aan aandelen die 24/7 kunnen worden verhandeld, lagere transactiekosten en snellere afwikkelingstijden.
In de aanvraag stelt Nasdaq dat token-aandelen dezelfde rechten moeten hebben als de onderliggende aandelen. Ze zouden ook onder dezelfde handelsregels vallen. De tokens zouden herkenbaar gelabeld worden, zodat partijen precies weten met welk type asset ze te maken hebben.
Als de wijziging wordt goedgekeurd, zou dat een doorbraak kunnen betekenen. Blockchaintechnologie zou dan niet langer beperkt blijven tot de cryptosector, maar echt deel worden van Wall Street.
Tokenisatie kan markt van 15 biljoen dollar openen
Volgens Alex Svanevik, CEO van analyseplatform Nansen, reikt de potentie van tokenisatie veel verder dan alleen de toepassing op beursgenoteerde aandelen. Het kan volgens hem een markt van ruim 15 biljoen dollar openbreken door eigendom in private bedrijven te digitaliseren.
Investeringen in niet-beursgenoteerde ondernemingen zijn nu vooral weggelegd voor grote fondsen en vermogende particulieren, die er flinke winsten mee behalen. Maar dankzij tokenisatie kunnen deze belangen worden opgesplitst in kleine, verhandelbare tokens, waardoor ook particuliere beleggers toegang krijgen tot kansen die tot nu toe uitsluitend voor de financiële elite waren.
Tegelijkertijd strengere regels voor cryptobedrijven
Het verzoek van Nasdaq komt op een moment dat de beursautoriteit strengere eisen stelt aan cryptobedrijven. Tegelijkertijd worden de regels aangescherpt voor beursgenoteerde ondernemingen die grote hoeveelheden Bitcoin (BTC) of Ethereum (ETH) bezitten.
Bedrijven zoals Strategy, die hun beursnotering gebruiken om nieuw kapitaal op te halen voor crypto-aankopen, krijgen te maken met strengere eisen. Zo moeten zij voortaan eerst toestemming vragen aan aandeelhouders voordat ze nieuwe aandelen mogen uitgeven. Bedrijven die die regels negeren riskeren schorsing of zelfs verwijdering van de beurs.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Hongkong trekt de teugels aan: cryptobedrijven moeten data delen
Volgens parlementslid Chan Wai-man worden ongeveer 8.000 extra financiële instellingen onder de nieuwe regelgeving gebracht.
Europees Parlement wil strengere cryptoregels, ook DeFi en staking in beeld
De Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) vormt sinds kort het belangrijkste Europese regelgevingskader voor cryptoactiva.
Nieuwe Amerikaanse cryptowet onder vuur: werkt de Clarity Act mensenhandel in de hand?
De Amerikaanse organisatie Alliance to End Human Trafficking heeft het Congres opgeroepen om Sectie 604 van de voorgestelde Clarity Act opnieuw te beoordelen.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
