In de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) is een nieuwe wet van kracht geworden die de cryptowereld wereldwijd voor opschudding zorgt. Juristen en ontwikkelaars waarschuwen dat de regels verder verder reiken dan eerdere financiële wetgeving, en dat gevolgen voor gebruikers en bedrijven niet uit te sluiten zijn. Wat is er precies aan de hand?
VAE maakt ongeautoriseerde crypto-tools strafbaar
De Verenigde Arabische Emiraten heeft onder Federal-Decree Law No. 6 of 2025 een nieuwe bankwet ingevoerd die alle onvergunde financiële activiteiten strafbaar stelt. Volgens experts valt dit niet alleen onder traditionele financiële diensten, maar ook technologieën die met crypto te maken hebben. Zelfs eenvoudige hulpmiddelen zoals blockchain explorers en zelfbeheer-wallets vallen onder de wet.
Volgens ontwikkelaar Mikko Ohtamaa is de ontwikkeling “slecht nieuws”. Ohtamaa benadrukt dat deze regelgeving verder gaat dan eerdere pogingen om zelf-custody aan banden te leggen, zoals in de EU en Estland. Overtreders riskeren gevangenisstraf en boetes tot ruim 136 miljoen dollar. De maatregel geldt ook voor buitenlandse partijen van wie tools of websites bereikbaar zijn voor inwoners van de VAE.
De wet is gericht op zowel aanbieders van financiële producten als technologiebedrijven die deze producten faciliteren. In de praktijk komt dit neer op een verbod op zelfbeheer van cryptovaluta, omdat zelfs tools die géén custody-diensten aanbieden alsnog een vergunning nodig hebben van de Centrale Bank.
Ook buitenlandse partijen lopen risico
De reikwijdte van de wet beperkt zich niet tot de landsgrenzen. Ook buitenlandse bedrijven lopen risico op vervolging als hun websites of apps toegankelijk zijn voor gebruikers in de VAE. Zelfs eenvoudige marketingacties via sociale media of nieuwsbrieven kunnen als overtreding worden beschouwd wanneer er geen geldige vergunning is.
De federale wet gaat boven lokale regelingen, die eerder juist een pro-crypto koers voerden. VARA is de cryptowaakhond van Dubai, ADGM die van Abu Dhabi. Hierdoor kunnen internationale crypto-diensten zich genoodzaakt voelen zich uit de regio terug te trekken.
Er is wel een overgangsperiode van één jaar ingesteld waarin bedrijven de kans krijgen om alsnog een vergunning aan te vragen. De details over de implementatie volgen nog via aanvullende regelgeving.
Hongkong trekt de teugels aan: cryptobedrijven moeten data delen
Volgens parlementslid Chan Wai-man worden ongeveer 8.000 extra financiële instellingen onder de nieuwe regelgeving gebracht.
Europees Parlement wil strengere cryptoregels, ook DeFi en staking in beeld
De Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) vormt sinds kort het belangrijkste Europese regelgevingskader voor cryptoactiva.
Nieuwe Amerikaanse cryptowet onder vuur: werkt de Clarity Act mensenhandel in de hand?
De Amerikaanse organisatie Alliance to End Human Trafficking heeft het Congres opgeroepen om Sectie 604 van de voorgestelde Clarity Act opnieuw te beoordelen.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
