Terwijl edelmetalen en de aandelenmarkten flirten met all-time highs, heeft de cryptomarkt het zwaar. Zo ook Ethereum (ETH). Het vlaggenschip van de altcoinmarkt handelt momenteel rond de 2.900 dollar, ruim 50 procent onder de recordhoogte die eerder dit jaar werd bereikt. Technisch analist Erik Juffermans van Newsbit onderzoekt of er ruimte is voor een opleving.
ETH verliest 3.000 dollarzone
De Ethereum koers verloor deze week de grens van 3.000 dollar en maakt voorlopig geen aanstalte om dit niveau te heroveren. De weerstand onder 3.500 dollar (paars) bleek vorige week te sterk. Dit blijft het te overwinnen niveau om een nieuwe opwaartse trend richting 4.000 dollar te bevestigen.

Ondertussen zien we dat ETH in een zogenaamd ‘broadening wedge’ handelt. De koers is nu weer aangekomen bij de ondergrens van dit patroon. We kunnen hier een reactie verwachten en een opleving terug naar de paarse weerstandszone. Hierbij is de ETH koers afhankelijk van de Bitcoin (BTC) koers. Mocht BTC dieper dalen zal dit ook ETH mee naar beneden trekken.
Het grote plaatje voor ETH
Op de wekelijkse grafiek wordt de ruis en dagelijkse volatiliteit een beetje weggefilterd. We zien dat de koers sinds augustus in een neerwaartse trend zit. Bij zulke langetermijncorrecties is een V-vormig herstel onwaarschijnlijk. Het vormen van bodems kan tijd kosten.
Een tweede daling naar de steunzone tussen 2.700 en 2.800 dollar is daarom niet uitgesloten. Dit zou de koers de nodige brandstof geven om opnieuw de zone onder 3.500 dollar te testen.

Dan pakken we nog de ETH/BTC grafiek erbij. We zien dat ETH ten opzichte van BTC nog steeds te maken heeft met de jarenlange dalende weerstandslijn. Voor de ETH-bulls is het wachten op een doorbraak en een wekelijks slot boven deze trendlijn. Zo ver is het zeker nog niet. Een afwijzing zou kunnen leiden tot een nieuwe dalende wekelijkse trend.

Kan Ethereum naar 1.000 dollar? Newsbit analist ziet gevaarlijk scenario
Newsbit analist Erik Juffermans ziet Ethereum onder druk staan. ETH kan dalen naar 1.500 dollar, of zelfs richting 1.000 dollar.
Ethereum Foundation ontslaat 20 procent van het personeel
De Ethereum Foundation schrapt 54 banen, oftewel 20 procent van het personeel, te midden van een reeks vertrekkende leidinggevenden.
Tom Lee´s Bitmine koopt voor 92 miljoen dollar aan Ethereum bij
Bitmine kocht opnieuw voor 92 miljoen dollar aan Ethereum en nadert zijn doel van 5 procent van de voorraad. Tom Lee blijft optimistisch.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
