De energiemix van Bitcoin is de laatste jaren drastisch veranderd. Nu blijkt dat nucleaire energie en aardgas de snelst groeiende energiebronnen voor Bitcoin mining zijn. Het Cambridge Centre for Alternative Finance (CCAF) heeft gisteren weer een grote update gepubliceerd over de Bitcoin mining industrie.
37 procent van industrie draait op kolen
Volgens de data van Cambridge zijn fossiele brandstoffen als kolen en aardgas verantwoordelijk voor bijna 2/3e van de totale energiemix van Bitcoin. Het aandeel van duurzame energie in deze mix ligt volgens Cambridge op 38 procent. Uit de nieuwe studie blijkt verder dat bijna 37 procent van de volledige energieconsumptie van Bitcoin bestaat uit kolen, wat nu de grootst energiebron voor het Bitcoin netwerk is.

Onder de duurzame energiebronnen blijkt waterkracht met een aandeel van 15 procent de belangrijkste. Hoewel Bitcoin nog altijd voor een significant deel leunt op het verbranden van kolen, neemt het aandeel van die energiebron gestaag af. In 2020 ging het nog om 40 procent, terwijl het vandaag de dag dus om minder dan 37 procent gaat. Om echt een schone industrie te worden moet dit percentage nog verder dalen, maar Bitcoin is op de goede weg.
Energiemix is afhankelijk van regio
Overigens betekent dit niet dat de energiemix voor Bitcoin mining overal ter wereld hetzelfde is. Landen als Kazachstan, waar Bitcoin mining enorm populair is, leunen nog voor een groot deel op fossiele brandstoffen. Stap je echter over naar landen als Zweden, dan kom je erachter dat zij voor 98 procent draaien op duurzame energie. De opkomst van nucleaire energie en aardgas komt vooral door de verplaatsing van het netwerk naar de Verenigde Staten.

Het grootste deel van de energie in de Verenigde Staten wordt opgewekt met aardgas, wat goed is voor 38 procent van de totale energieproductie van het land. Kolen en nucleaire energie zijn verantwoordelijk voor 22 en 19 procent van de energie-opwekking in de Verenigde Staten. Ook concluderen de onderzoekers van Cambridge dat Bitcoin verantwoordelijk voor 0,1 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
