FTX was onderdeel van de vele cryptobeurzen die vooraan zaten tijdens de crypto-hype van 2021, het jaar waarin Bitcoin en vele andere cryptocurrency’s een nieuwe all-time high noteerden. Gedreven door een enorme groei van nieuwe gebruikers, samenwerkingen, sponsordeals en andere factoren is de omzet van FTX in 2021 met 1.000 procent gegroeid.
Van 90 miljoen naar 1,2 biljoen dollar
Het is CNBC gelukt om de jaarcijfers van FTX te bemachtigen, en daaruit blijkt dat de omzet van het beursplatform van Sam Bankman-Fried van 90 miljoen dollar in 2020, naar 1,2 miljard dollar in 2021 is gegroeid. Het is nog maar de vraag in hoeverre 2022 net zo succesvol is voor FTX. De aandacht voor crypto is nu helemaal weg en wat dat betreft zou het al knap zijn als ze 2021 qua cijfers weten te evenaren. Veel beursplatformen zitten momenteel immers in de problemen en moeten personeel ontslaan.
Het eerste kwartaal van 2022 was nog redelijk succesvol, met een omzet van 270 miljoen dollar. Daarmee zou het in ieder geval in de buurt komen van 2021. De afgelopen maanden zijn echter dusdanig slecht geweest voor de markt, dat de handel waarschijnlijk een stuk minder bloeit op de beurs van Bankman-Fried. Aan het einde van 2021 beschikte FTX over een kasreserve van 2,5 miljoen dollar, waarmee ze de winter waarschijnlijk wel doorkomen. Tot nu toe heeft FTX nog niet gereageerd op de uitgelekte informatie.
CEO Binance uit kritiek op FTX
Niet iedereen is blij met de goede prestaties van FTX. Binance CEO Changpeng Zhao is met name kritisch op het Amerikaanse handelsplatform. Zhao spreekt in een tweet zijn zorgen uit over zogenaamde “jitters” op het platform van FTX. Jitters zijn momenten waarop orders van gebruikers worden uitgesteld om anderen voor te laten gaan. Dat kan tot gevolg hebben dat de orders van gebruikers geen doorgang vinden, of zelfs tegen een slechtere koers uitgevoerd worden.
Zhao noemt de naam van FTX niet in zijn bericht, maar iedereen weet dat hij hiermee op het beursplatform van Bankman-Fried doelt. Als het waar is dat FTX een fout in het systeem heeft of dat sommige orders expres “on hold” worden gezet, dan zou dat een hele kwalijke zaak zijn. Als dit gerucht inderdaad blijkt te kloppen, dan kan dat weleens heel slecht voor de industrie zijn.
Blockchain-experts bekritiseren Britse sancties tegen cryptobeurs HTX
De discussie ontstond nadat het Verenigd Koninkrijk op 26 mei sancties oplegde aan Huobi Global S.A., het Panamese bedrijf achter HTX.
Bitvavo opnieuw gekroond tot grootste euro-cryptobeurs ter wereld
De Amsterdamse beurs pakt 44% van alle euro-spothandel in crypto en laat reuzen Kraken, Coinbase en Binance ver achter zich
OKX lanceert X-Perps op de Magnificent 7-aandelen, goud, zilver en olie voor Europese traders
OKX lanceert dertien nieuwe markten waarmee Europese traders 24/7 futures kunnen verhandelen op aandelen, grondstoffen en indices.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
