Big Tech bedrijven staan in de kritiek voor hun verzamelen en verkopen van gebruikersgegevens. Er is onduidelijkheid over waar deze gegevens precies naartoe gaan en hoeveel ervan aan bedrijven en overheden wordt gegeven.
Big Tech bedrijven onder de loep
Apple, Google, Microsoft en Meta worden vaak genoemd als grote verzamelaars van persoonsgegevens. Uit de resultaten van een recente studie van Surfshark blijkt dat de verzoeken van overheden om persoonlijke gebruikersgegevens over de hele wereld tussen 2013 en 2021 sterk toenemen. Het jaar 2020 had de sterkste jaar-op-jaar stijging, van 38%, gevolgd door een stijging van 25% in 2021.
De 4 Big Tech bedrijven Meta, Microsoft, Apple en Google werden in het onderzoek opgenomen. Meta had het grootste aantal accounts van autoriteiten, met 2 van de 5 accounts die tijdens de onderzoeksperiode werden opgevraagd (6,6 miljoen).
Apple had daarentegen het minste aantal verzoeken van overheden ontvangen, met slechts 416.000 gevraagde accounts wereldwijd.
Verzoeken om gebruikersgegevens bij Big Tech bedrijven stijgen
Uit de onderzoeksresultaten kwam naar voren dat autoriteiten uit de Verenigde Staten en Europa verantwoordelijk waren voor 60% van de verzoeken om persoonsgegevens van gebruikers. De Verenigde Staten leverde meer dan dubbel zoveel verzoeken om accountgegevens per 100.000 gebruikers dan alle Europese landen samen.
Na de Verenigde Staten staan Duitsland, Singapore, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk op de hoogste posities in de ranglijst.
Het rapport geeft aan dat gegevensverzoeken vaak verband houden met strafrechtelijke onderzoeken, civiele procedures of bestuurszaken waar digitale gegevens voor nodig zijn.
Gabriele Kaveckyte, lid van de privacyraad bij Surfshark, benadrukte dat autoriteiten naast het opvragen van gebruikersgegevens, ook actief zoeken naar manieren om online criminaliteit te controleren en te bestrijden.
Aan de ene kant zou het invoeren van nieuwe maatregelen kunnen bijdragen aan het oplossen van ernstige strafzaken, maar aan de andere kant hebben maatschappelijke organisaties hun zorgen uitgesproken over het aanmoedigen van bewakingstechnologieƫn.
– Gabriele Kaveckyte
Technologiebedrijven verhoogden het openbaarmakingspercentage van gebruikersgegevens in 2021 naar bijna 71%. Apple is hierin het meest transparant, met een gemiddelde openbaarmakingspercentage van 86% dit jaar en 82% gedurende de onderzoeksperiode.
Oplossingen om Big Tech te doorbreken
Decentralisatie en Web3-tools worden aangeprezen als oplossingen om het monopolie van Big Tech op gebruikersinformatie te doorbreken. Sommigen beweren dat Web2-platforms zoals Facebook en Twitter vervangen zullen worden door blockchain-technologie.
In februari werd Damus gelanceerd, een gedecentraliseerde versie van Twitter, in app stores om een sociaal netwerk te creƫren dat volledig onder jouw controle staat.
Zelfs Big Tech-bedrijven hebben de stap gezet om zich te vestigen in de Web3-omgeving, waarbij Meta tevergeefs het initiatief nam om NFT-tokens te introduceren op Instagram en Facebook.
Amerikaanse cryptosector wil einde aan omstreden belastingregel
De organisaties stellen dat het voorstel een werkbare oplossing biedt voor een probleem waar de cryptosector al jaren tegenaan loopt.
Bitcoin miner Hut 8 betaalt miljoenen na omstreden fusie, rechtszaak nadert einde
Bitcoinminingbedrijf Hut 8 heeft een schikking van 2,35 miljoen dollar getroffen in een rechtszaak over de fusie met U.S. Bitcoin Corp.
Zuid-Korea straft cryptobeurs Bithumb na delen van klantgegevens
De Zuid-Koreaanse cryptobeurs Bithumb heeft een boete van 210 miljoen won gekregen van de nationale privacytoezichthouder.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privĆ©jets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: āGigapump komt eraanā
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
