Op woensdag vond een geheime bijeenkomst plaats tussen de New York Federal Reserve en Wall Street-banken. Aanleiding: alarmerende signalen op de markt voor kortlopende leningen, ook wel het repo-systeem genoemd. Waarom moest dit overleg zo snel plaatsvinden?
Zorgelijke signalen rondom korte leningen
John Williams, voorzitter van de New York Federal Reserve, riep met spoed grote banken en financiële instellingen bijeen. Aanleiding: verontrustende signalen uit het repo-systeem van de centrale bank – een mechanisme dat normaal gesproken juist rust in de markt moet brengen.
Via dit systeem kunnen banken razendsnel aan liquiditeit komen door kortlopende leningen af te sluiten tegen stevig onderpand, zoals staatsobligaties. Het idee is simpel: vandaag lenen, morgen terugbetalen. Maar er gaat iets mis. In plaats van stabiliteit, duiken er nu juist signalen van stress op binnen het systeem.
Repo-rente schiet omhoog
Banken betalen voor deze leningen een rente. Deze ligt meestal lager dan de rentetarieven die de centrale bank als doel heeft voor reguliere leningen. In de afgelopen tijd is de repo-rente echter meermaals boven de doelrente uitgekomen. Een duidelijk signaal van krapte in de liquiditeit van het repo-systeem.
Dit soort signalen werden eerder ook gezien in 2018 en 2019, toen er ook een duidelijke liquiditeitskrapte was op de markt.
De oorzaak ligt bij het jarenlange beleid van de centrale bank zelf. Door hun balans af te bouwen en reserves te verkleinen, is er simpelweg minder geld beschikbaar voor uitleen. Dat drijft de rente op, waardoor banken het systeem liever mijden.
Angst voor reputatieschade
Daar komt bij dat banken terughoudend zijn omdat deelname aan het systeem als zwakte kan worden gezien. Niemand wil dat klanten vermoeden dat hun bank in geldnood zit. Hoewel de namen van gebruikers pas na twee jaar openbaar worden gemaakt, is de reputatieschade een reëel risico.
Toch wil de centrale bank juist dat instellingen gebruik blijven maken van het systeem. Alleen zo kan de rente stabiliseren en kan het systeem zijn werk blijven doen. Volgens Williams werkt het systeem zoals bedoeld, maar moet het actiever gebruikt worden om effectief te blijven.
Hongkong trekt de teugels aan: cryptobedrijven moeten data delen
Volgens parlementslid Chan Wai-man worden ongeveer 8.000 extra financiële instellingen onder de nieuwe regelgeving gebracht.
Europees Parlement wil strengere cryptoregels, ook DeFi en staking in beeld
De Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) vormt sinds kort het belangrijkste Europese regelgevingskader voor cryptoactiva.
Nieuwe Amerikaanse cryptowet onder vuur: werkt de Clarity Act mensenhandel in de hand?
De Amerikaanse organisatie Alliance to End Human Trafficking heeft het Congres opgeroepen om Sectie 604 van de voorgestelde Clarity Act opnieuw te beoordelen.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
