De topvrouw van een van ’s werelds grootste cryptobeurzen ziet donkere wolken boven de markt voor altcoins hangen. Waar Bitcoin (BTC) volgens haar de toon zet, lijkt de rest van de markt moeite te hebben om bij te blijven. Moeten cryptobeleggers zich zorgen maken?
Altcoins in de knel volgens Bitget-CEO
Volgens Gracy Chen, CEO van cryptobeurs Bitget, is de kans klein dat altcoins binnen afzienbare tijd nog een echte opleving meemaken. In een analyse op X stelt ze dat “altseason niet zal komen in 2025 of 2026”.
Chen baseert zich op gesprekken met grote financiële partijen en durfkapitalisten, die zich steeds vaker terugtrekken uit altcoins. “Retailbeleggers lopen een rampzalige risico-rendementverhouding en de investeringsinteresse droogt op,” aldus Chen. Web3-startups krijgen nauwelijks nog financiering, en de recente crash op 10 oktober zou het vertrouwen in kleinere tokens verder hebben gesloopt.
Uitzonderingen zijn er volgens haar wel: infrastructuurprojecten met echte toepassingen zoals stablecoins, tokenisatie van ‘echte’ activa (RWA) en betalingsoplossingen. Maar juist deze projecten kiezen er vaak voor géén token uit te geven.
Bitcoin in de spotlights, altcoins blijven achter
De dominantie van Bitcoin groeit gestaag. Dat cijfer geeft aan welk aandeel van de totale cryptomarkt door Bitcoin wordt ingenomen. Kortstondig steeg dat aandeel boven de 60 procent, maar op het moment van schrijven staat het net daaronder, op 59,87 procent.

De Bitget CEO raadt beleggers daarnaast aan om realistisch te blijven. “Wie nu nog hoopt op snelle winsten uit obscure tokens, leeft in een fantasie,” zegt ze. Grote investeerders alloceren hooguit 5 tot 20 procent naar Bitcoin. “Dat is een verstandige verdedigende strategie in een markt zonder euforie.”
Ondertussen wijst de Altcoin Season Index van CoinMarketCap op een waarde van 24. Deze index meet hoeveel cryptomunten beter presteren dan Bitcoin over een periode van 90 dagen. Een waarde onder de 25 betekent officieel dat er sprake is van een ‘Bitcoin-seizoen’, waarbij BTC de meeste aandacht en kapitaalstroom krijgt.
Cryptomarkt in twijfelfase
Chen eindigt haar post met een oproep tot realisme en geduld. “We zitten niet in een bubbel, maar ook niet aan de top van de markt. De echte bull run komt pas als iedereen weer irrationeel enthousiast is,” aldus de BitgetCEO.
De cryptomarkt verkeert volgens Chen in de ‘twijfelfase’: het stadium tussen wanhoop en euforie dat vaak voorafgaat aan een nieuwe cyclus. “Loslaten van snelle rijkdomsfantasieën is cruciaal. Bovenal: blijf in het spel.”
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
MemeCore’s munt crasht 85% in minuten: 2,7 miljard dollar verdampt
Bijna 3 miljard dollar aan marktwaarde verdampt nadat MemeCore’s M onverwacht hard onderuitgaat zonder duidelijke aanleiding of uitleg.
Crypto koersupdate: Bitcoin crasht 5% in een uur, markt in vrije val
Bitcoin bereikt laagste koers sinds september 2024 door paniek omtrent Strategy. Dat zorgt voor schrikbarende verliezen op de markt.
Hyperliquid is 22% gedaald, maar blijft de grote ster van de cryptomarkt
Hyperliquid steeg dit jaar van 20 naar 77 dollar terwijl Bitcoin daalde. De HYPE koers test nu voor het eerst serieus zijn opwaartse trend.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
