De centrale bank van Rusland zei vorige week dat Bitcoin-mining moet worden verboden, maar president Poetin ziet de voordelen ervan in.
Oproep tot mining-verbod door de bank
De Russische president Vladimir Poetin zei vandaag dat Rusland “bepaalde concurrentievoordelen” heeft als het gaat om het minen van cryptocurrencies.
Zijn opmerkingen kwamen een dag nadat het ministerie van Financiën van de regering zei dat het “noodzakelijk zou zijn om deze technologieën te laten ontwikkelen”. Ook zei het ministerie dat een verbod op cryptocurrency niet nodig was.
Vorige week riep de Russische centrale bank op tot een verbod op Bitcoin-mining en cryptocurrency-transacties.
“De centrale bank neemt zijn eigen positie in met betrekking tot cryptocurrencies. Volgens experts van de bank brengt de uitbreiding van dit soort activiteiten bepaalde risico’s met zich mee. Hierbij wordt verwezen naar de hoge volatiliteit,” zei president Poetin woensdag in een videogesprek met regeringsleden.
“Al hebben we hier natuurlijk bepaalde concurrentievoordelen, vooral als het gaat om minen. We hebben een overschot aan elektriciteit en beschikken over goed opgeleid personeel.” Aldus Poetin.
Wil jij Bitcoin verhandelen op 1 van de grootste en meest betrouwbare exchanges ter wereld? Klik hier en ga naar KuCoin.
Bitcoin-mining
Cryptocurrency-mining is het proces van het verifiëren van transacties op de blockchain en het slaan van nieuwe munten of tokens met behulp van krachtige computers. Bitcoin minen is een proces dat veel energie verbruikt en dure computers vereist.
Russische Bitcoin-miners leveren momenteel meer dan 10% van de rekenkracht aan het Bitcoin-netwerk. De autoriteiten van het land hebben echter herhaaldelijk gesproken over beperkingen voor de industrie. China verbood Bitcoin-mining en verwees daarbij naar milieuproblemen. Het Chinese verbod heeft sindsdien geleid tot een massale migratie van miners naar andere delen van de wereld.
President Poetin voegde er vandaag aan toe dat hij wilde dat de Russische regering en de centrale bank over de kwestie zouden praten en een “consensus” zouden bereiken.
De Russische regering kijkt naar verluidt al sinds 2019 naar Bitcoin als een manier om Amerikaanse sancties te omzeilen. Het is niet duidelijk of de regering daadwerkelijk Bitcoin heeft gekocht.
Ondertussen hebben de VS gedreigd met strengere economische sancties als Rusland Oekraïne binnenvalt. Moskou heeft naar schatting 100.000 soldaten ingezet bij de grens. De spanningen tussen het Westen en Rusland lopen op.
Er is zelfs gesproken over het schrappen van Rusland uit SWIFT. Dit is een systeem dat door meer dan 11.000 banken in 200 landen wordt gebruikt om grensoverschrijdende betalingen te doen.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
