De politie in het Verenigd Koninkrijk (VK) heeft één van ’s werelds grootste hoeveelheden cryptocurrencies in beslag genomen. Dit als onderdeel van een breder onderzoek naar het witwassen van geld.
Ruim €132 miljoen
Inmiddels heeft de politie bevestigd dat het gaat om £114 miljoen (circa €132,75 miljoen) aan cryptocurrencies in beslag zijn genomen. Hiermee is het direct één van de grootste in beslagnames van cryptocurrencies wereldwijd geworden en de grootste in het VK. Afgelopen jaar nam de Verenigde Staten (VS) de grootste hoeveelheid Bitcoin in beslag: voor circa $1 miljard (circa €837.000) aan Bitcoin (BTC) werd destijds in beslag genomen, nadat de darkweb-marktplaats The Silk Road voorgoed gesloten werd.
Het is op dit moment nog niet bekend welke cryptocurrencies nu precies in beslag zijn genomen. Inmiddels is bevestigd dat de gehele operatie is uitgevoerd door het Britse ‘Economic Crime Command’-team. De inbeslagname kon tevens in direct verband worden gebracht met witwascriminaliteit.
Een stap voorblijven
Volgens plaatsvervangend assistent-criminaliteitscommissaris, Graham McNulty, worden tegenwoordig steeds meer geavanceerde methoden toegepast om geld wit te wassen, waaronder ook cryptocurrencies. Hierover zegt hij het volgende:
“Cash blijft koning, maar naarmate technologie en online platforms zich ontwikkelen, gaan sommigen over op meer geavanceerde methoden om hun winsten wit te wassen. Maar wij hebben hoog opgeleide officieren en gespecialiseerde eenheden die dag en nacht werken om een stap voor te blijven. Deze agenten werken niet alleen om geld dat digitaal wordt overgemaakt te verstoren en in beslag te nemen, ze blijven criminelen ook geld ontnemen.”
Er wordt hiermee hard gewerkt aan het opsporen van criminele activiteiten en het stoppen hiervan. In 2020/21 heeft de Britse politie dan ook al ruim £47 miljoen in beslag genomen uit de handen van criminelen, dat nu niet meer gebruikt kan worden voor criminele activiteiten. Het is op dit moment nog onbekend wat de volgende stap zal gaan zijn.
Polymarket vergoedt gebruikers na phishingaanval door beveiligingslek bij externe leverancier
Polymarket is getroffen door een cyberaanval waarbij aanvallers via een beveiligingslek bij een externe leverancier een phishingaanval uitvoerden.
Crypto-oplichter doet zich voor als influencer en steelt 1,4 miljoen dollar
Uit gerechtelijke documenten blijkt dat Saleem met de fraude minstens 1,4 miljoen dollar aan cryptovaluta en contant geld heeft buitgemaakt.
THORChain herstart netwerk na hack van 10,7 miljoen dollar
THORChain heeft zijn netwerk volledig herstart na een hack van 10,7 miljoen dollar, en voegt meteen drie nieuwe cryptomunten toe.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
