Bitpanda: Aandelen, crypto, grondstoffen en edelmetalen in 1 app
Bitpanda: Koop aandelen,
crypto & edelmetalen
Het aandeel Qualcomm steeg vrijdag met 12 procent en staat inmiddels 75 procent hoger dan een maand geleden. Daarmee lijkt Wall Street wakker te worden voor een belangrijk nieuw thema binnen de AI-revolutie. Kunstmatige intelligentie aan de rand van het netwerk, oftewel AI in apparaten zelf.
Tot nu toe draaide de AI-rally vooral om Nvidia, dat de chips levert voor datacenters en grote AI-modellen. Qualcomm speelt een andere rol. Het bedrijf is sterk in chips voor smartphones en verbonden apparaten, en probeert die positie nu uit te bouwen naar brillen, auto’s, robots, laptops en mogelijk nieuwe AI-apparaten.

De gedachte achter de rally is dat AI niet alleen in de cloud blijft draaien. Steeds meer toepassingen zullen lokaal op apparaten plaatsvinden. Denk aan slimme brillen, auto’s met geavanceerde rijhulpsystemen, robots, laptops en telefoons die worden aangestuurd door AI-agenten.
Daar ligt de kracht van Qualcomm. De chips van het bedrijf zijn gebaseerd op Arm-technologie en staan bekend om hun energiezuinigheid. Dat is belangrijk voor apparaten die niet constant verbonden kunnen zijn met enorme datacenters, maar lokaal snel en efficiënt AI-taken moeten uitvoeren.
Volgens Ivan Feinseth van Tigress Financial Partners kan Qualcomm daardoor terugkeren naar zijn oude glorie. Hij noemt het bedrijf een mogelijke leider van de revolutie in verbonden apparaten.
Een belangrijk onderdeel van het enthousiasme is een mogelijke samenwerking met OpenAI. Volgens berichten werkt OpenAI samen met Qualcomm aan een AI-chip voor een nieuw apparaat dat draait op AI-agenten.
Dat voedt speculatie dat Qualcomm een centrale rol kan krijgen in een nieuwe generatie consumentenelektronica. Niet alleen smartphones, maar apparaten waarbij AI de interface en het besturingssysteem vormt.
Feinseth omschrijft het als een soort telefoon met een AI-gebaseerd besturingssysteem dat “alles” kan doen. Dat is ambitieus, maar het past bij de bredere verwachting dat AI-apparaten de volgende grote stap na smartphones kunnen worden.
Ook de autosector wordt steeds belangrijker voor Qualcomm. Donderdag kondigde het bedrijf een deal aan met Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep en Maserati.
Stellantis gaat Snapdragon-processors van Qualcomm gebruiken voor rekenkracht in de auto. Daarbij gaat het om cockpitfuncties, connectiviteit en geavanceerde rijhulpsystemen.
Qualcomm sloot eerder al vergelijkbare deals met Bosch, Volkswagen, Hyundai en BMW. In het meest recente kwartaal groeide de omzet uit de autobusiness met 38 procent naar 1,3 miljard dollar. Volgens het bedrijf rijden er al meer dan 1 miljoen auto’s rond met autonome systemen op Qualcomm-processors.
Naast apparaten en auto’s kijkt Qualcomm inmiddels ook naar datacenters. Het bedrijf werkt aan de AI200 en AI250, eigen AI-versnellers die later dit jaar beschikbaar moeten komen.
Daarmee begeeft Qualcomm zich op terrein dat nu wordt gedomineerd door Nvidia. De chips moeten worden geleverd in volledige rack-systemen, vergelijkbaar met de grote AI-systemen van Nvidia en AMD.
CEO Cristiano Amon zei eerder dat Qualcomm dit jaar begint met leveringen aan een grote hyperscaler. Beleggers hopen daarover meer te horen tijdens Computex in Taiwan op 2 juni en tijdens Qualcomms beleggersdag op 24 juni.
Iran en de VS zijn het volgens bemiddelaar Pakistan eens over de tekst van een vredesakkoord. Een ondertekening kan snel volgen.
Metaplanet koopt een Japanse broker voor 13 miljoen dollar en wil Bitcoin-producten aanbieden aan miljoenen beleggers in Japan.
SpaceX beleeft een sterk beursdebuut op Nasdaq. Het aandeel stijgt ruim twintig procent en tilt de waardering boven 2 biljoen.
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
XRP beleggers verkopen steeds vaker met verlies, een signaal dat volgens on-chain data vaak dicht bij bodems verschijnt.